23948sdkhjf

Besøg fra fremtiden på Hirtshals Havn

Color Lines nye superspeedfærger er en markant oprustning for færgeselskabets fragtafdeling

Color Lines nye superspeedfærger er en markant oprustning for færgeselskabets fragtafdeling



Af Lars Lassen

Når dette nummer af Transport-Tidende går i trykken anløber Color Lines Superspeed 1 færge Hirtshals Havn første gang i officiel rutefart. Men den topmoderne og imponerende flotte færge gæstede allerede Hirtshals 6. marts.

Blandt andet for at teste sig selv i den vanskelige indsejling til Hirtshals Havn. En prøve som det 211 meter lange skib bestod med bravur, selv om indsejlingsforholdene var typiske for Hirtshals med næsten tre meter høje bølger og vindstød på 17-18 sekundmeter.

- Det gik som smurt. Jeg blev positivt overrasket over de gode manøvreringsegenskaber, udtalte den norske kaptajn Per Inge Herner efter prøveanløbene i Hirtshals torsdag og fredag.

Forpremieren i Hirtshals har også givet Color Line mulighed for at teste den nye færge i både det gamle og nye færgeleje i Color Lines terminal. Testen omfattede både ramper og andet udstyr.

En gammel drøm

Transport-Tidende fik ved snigpremieren en grundig rundvisning på den nye færge af Color Lines fragtdirektør John Juul Nielsen, der ikke lagde skjul på de store forventninger han har til Superspeed 1 som indsættes på ruten Hirtshals-Kristiansand og søsterskibet Superspeed 2, der til sommer indsættes på ruten Hirtshals-Larvik.

Med en marchhastighed på 27 knob kapper de nye færger en god time af sejltiden på begge ruter. Overfartstiden på Hirtshals-Kristiansand bliver tre timer og et kvarter, mens Hirtshals-Larvik i fremtiden bliver klaret på 3 timer og 45 minutter.

De nye færger er væsentligt større end deres forgængere og betyder på fragtsiden en kapacitetsfremgang på omkring 150 procent på Hirtshals-Kristianssand. På ruten til Larvik fordobles kapaciteten.

- Jeg glæder mig som et lille barn. Det er en gammel drøm, der går i opfyldelse, fordi vi nu får den kapacitet som vi har brug for. Tidligere - især i højsæsonen - var det ikke usædvanligt, at vi kun havde plads til 4-5 lastvogne eller trailere på de mest benyttede afgange, fordi Color Line som alle andre færgeselskaber er nødt til at prioritere personbilstrafikken i sommerhalvåret, fordi passagertrafikken er så vigtig en del af indtjeningsgrundlaget. På den nye færger har vi mindst 60 pladser, fortæller John Juul Nielsen ivrigt.

Fragtdirektøren leder Color Line Cargos aktiviteter i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland.

Fokus på fragt

Superspeedfærgerne har en kapacitet på 2036 lanemeter, hvilket svarer til

117 trailere. I teorien kan færgen udvide antallet af lanemeter til 3609, fordi der er sænkedæk til personbiler på øverste færgedæk. Det svarer til 764 personbiler.

- Men i praksis, så vil det maksimalt tilladte antal passagerer på 1928 betyde, at vi højst må sejle med godt 500 personbiler på en overfart. Derfor vil vi selv i højsæsonen kunne medtage omkring 60 12-meter-enheder, forklarer John Juul Nielsen.

Fragtaktiviteterne har allerede i designfasen fået en prominent placering.

Blandt andet fordi Color Line for længst har erkendt fragtens stigende betydning på trafikken mellem Danmark og Norge. Et eksempel er det åbne færgedæk agter, der primært skal anvendes til trailere og vogntog med farligt gods. De gamle færger må kun medtage ganske få enheder med farligt gods, fordi de anbringes under dæk, hvor et kemikalieudslip eller en brand er langt sværere at bekæmpe. Ved at samle farligt gods under åben himmel øger man sikkerheden mangefold og derfor må de nye superspeedfærger også medtage flere enheder.

Arvefjenden

Color Lines fragtdirektør forventer ingen problemer med at fylde den ekstra fragtkapacitet på de nye færger. Fragtomsætningen tog ganske vist et lille dyk i 2007 set i forhold til 2006, der var rekordår. Men det skyldes primært nedlæggelse af færgeruten fra Frederikshavn samt Stavanger-Bergen. Samtidig tog Color Line en færge ud af drift fra Hirtshals i flere måneder. Men alene Hirtshals-Kristiansand opnåede vækst rater på 15 procent i 2006 og otte procent i 2007. I år forventer rederiets Fragtdirektør, at fragtomsætningen stiger omkring 10 procent.

- I årenes løb, har der været en solid vækstrate for fragten mellem Danmark og Norge. Selv om økonomien ikke løber helt så stærkt som tidligere, så vil væksten i fragten fortsætte, vurderer John Juul Nielsen.

Men fragtdirektøren sætter ikke blot sin lid til den generelle markedsvækst. Han vurderer at de nye færger vil skabe en langt mere vital godskorridor op gennem Jylland til Norge i direkte konkurrence med Sydsverige, som i dag bærer en stor del af trafikken fra Centraleuropa til Norge.

Sydsvensk konkurrence

- Jeg tror især ruten til Larvik gemmer på et stort potentiale. Med den øgede kapacitet på ruten og den nye motorvej fra Larvik til Oslo, så tror jeg Larvik bliver den nye indfaldsport til Oslo-området. Man kan nu køre fra Larvik til Oslo på halvanden time og distancen er 200 kilometer kortere end hvis man kører fra eksempelvis Gøteborg. Det svarer til, at man sparer 1.400 kroner per tur. Samtidig har Hirtshals nu alle muligheder for at udvikle sig til en egentligt hub for transittrafikkerne til og fra Norge, siger John Juul Nielsen.

Han påpeger, at det ikke så meget handler om at tage gods fra Kattegat-ruterne, men hele den sydsvenske godskorridor, der også omfatter færgeruterne fra Tyskland til Sydsverige.

- Vores største konkurrent er Sydsverige. Men vi har løbende haft drøftelser med store aktører på markedet i forbindelse med de nye færger. Og det er klart, at flere og flere syd for Padborg begynder at kunne se fidusen ved at køre over Hirtshals, slutter John Juul Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063