23948sdkhjf

Fint resultat for DFDS

DFDS venter i år et overskud på 500 mio. kr. selv om DFDS-ledelsen vurderer, at der generelt er usikkerhed om konjunkturudviklingen og dermed aktivitetsniveauet i DFDS' markedsområder

DFDS venter i år et overskud på 500 mio. kr. selv om DFDS-ledelsen vurderer, at der generelt er usikkerhed om konjunkturudviklingen og dermed aktivitetsniveauet i DFDS' markedsområder



Hertil kommer usikkerhed om udviklingen i olieprisen og valutakurser i resten af året, men det fremgår af DFDS-koncernens regnskab, at man alligevel forventer vækst selv om væksten i driftsresultatet forventes at blive lavere end omsætningsvæksten som følge af ro-ro investeringer.

Således venter rederiet i år at skulle investere 300 mio. kr., herunder 100 mio. kr. i forudbetaling for et Ro-Pax skib, som leveres i 2009.

For container-området regner DFDS med en omsætnings-fremgang på 6-8 pct., og et tilsvarende plus i driftsresultatet (EBITDA) på 5-10 pct.

For Ro-Ro shipping venter DFDS en vækst i omsætningen på 6-8 pct., mens udviklingen i driftsresultatet (EBITDA) falder 2-3 pct.

For passager-området ser man en vækst i omsætningen på 2-4 pct., mens driftsresultatet (EBITDA) bliver 2-4 pct. større end i 2007.

For terminal services og trailer services ventes en omsætningsvækst på henholdsvis 2-4 pct. og 4-6 pct., mens de to områder spås en driftsindtjening henholdsvis på niveau med 2007 og henholdsvis med en vækst på 15-20 pct.

Ro-ro fremgang

Koncernen er delt op i fem aktiviteter, hvoraf ikke mindst ro-ro aktiviteterne præger DFDS.

Ro-Ro Shippings aktiviteter omfatter drift af rutenetværk på Nordsøen og den sydlige halvdel af Østersøen.

På Nordsøen serviceres primært varestrømme mellem Skandinavien og Storbritannien/Kontinentet samt mellem Kontinentet og Storbritannien. I Østersøen serviceres hovedsageligt varestrømme mellem på den ene side Skandinavien og Kontinentet og på den anden side Baltikum, Rusland og de øvrige SNG-lande.

Rutenetværket omfatter ro-ro- og ropax- ruter. Sidstnævnte drives primært i Østersø-området, hvor uledsagede trafikker er mindre udbredte. Internationale vognmands- og speditionsvirksomheder udgør omkring 55 procent af mængderne, mens mængder fra producenter af tungt industrigods udgør de resterende mængder. Mængdeandelen fra industriel logistik steg med et par procentpoint i 2007. Markedsvæksten for trailere er i højere grad end industrigods afhængig af den generelle konjunkturudvikling, idet en høj andel af forbrugsvarer transporteres i trailere.

Opbremsning

Inden for industriområdet er de vigtigste kundemålgrupper producenter af tungt industrigods, hvortil målrettede logistiksystemer udvikles. Dette forudsætter i mange tilfælde investering i specialiseret transportudstyr, IT-løsninger, dedikerede pakhuse samt i nogle tilfælde indsættelse af større tonnage. Sådanne samarbejder indgås derfor på grundlag af længerevarende kontrakter, hvor DFDS fungerer som en del af kundens logistikkæde.

Konkurrencesituationen var overordnet set forholdsvis stabil i 2007. I første halvår var mængdevæksten positiv, men lavere end i 2006. I andet halvår, og særligt i 4. kvartal, var aktivitetsniveauet i flere regioner lavere end i samme periode sidste år.

Opbremsningen i mængdevæksten gennem året var i Nordsøområdet relateret til en stigende generel usikkerhed om konjunkturudviklingen afledt af kreditkrisen med udspring i USA, svækkelsen af USD og stigende oliepriser.

Højere rater

I Østersøområdet var opbremsningen afledt af en vis tøven i markedet relateret til valg i Rusland og tilpasning af især den russiske økonomi til svækkelsen af USD, idet USD er Ruslands primære handelsvaluta. Dertil kom en vis opbremsning i de baltiske lande som følge af overophedning i disse landes økonomier, lyder det fra DFDS-ledelsen.

Svækkelsen af mængdeudviklingen blev kompenseret af et højere rateniveau understøttet af fortsat mangel på chauffører, strammere køre-/hviletidsbestemmelser, vejskatter og flaskehalsproblemer i vejtrafikken.

Øget kapacitet

I 2008 forventes begrænset mængdevækst i markedet. Det vurderes, at aktivitetsniveauet, og dermed varestrømme, vil være stabilt i Skandinavien og Kontinentet samt i Rusland og de øvrige SNG-lande. Aktivitetsniveauet i Storbritannien forventes at være aftagende i 2008 som følge af udsigt til et faldende privatforbrug. I 2008 udvides det samlede rutenetværks kapacitet med omkring 6 procent som følge af blandt andet tilgangen af to indchartrede ro-ro-nybygninger.

Kapacitetsforøgelsen er koncentreret om to ruter: På Nordsøen udvides kapaciteten og frekvensen på ruten mellem Sverige og Kontinentet, og i Østersøen udvides kapaciteten på ruten mellem Danmark og Litauen. Dertil kommer en helårseffekt fra kapacitetsudvidelsen af ruten mellem Tyskland og Letland i 2006.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063