23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fint resultat for DFDS

DFDS venter i år et overskud på 500 mio. kr. selv om DFDS-ledelsen vurderer, at der generelt er usikkerhed om konjunkturudviklingen og dermed aktivitetsniveauet i DFDS' markedsområder

DFDS venter i år et overskud på 500 mio. kr. selv om DFDS-ledelsen vurderer, at der generelt er usikkerhed om konjunkturudviklingen og dermed aktivitetsniveauet i DFDS' markedsområder

Hertil kommer usikkerhed om udviklingen i olieprisen og valutakurser i resten af året, men det fremgår af DFDS-koncernens regnskab, at man alligevel forventer vækst selv om væksten i driftsresultatet forventes at blive lavere end omsætningsvæksten som følge af ro-ro investeringer.

Således venter rederiet i år at skulle investere 300 mio. kr., herunder 100 mio. kr. i forudbetaling for et Ro-Pax skib, som leveres i 2009.

For container-området regner DFDS med en omsætnings-fremgang på 6-8 pct., og et tilsvarende plus i driftsresultatet (EBITDA) på 5-10 pct.

For Ro-Ro shipping venter DFDS en vækst i omsætningen på 6-8 pct., mens udviklingen i driftsresultatet (EBITDA) falder 2-3 pct.

For passager-området ser man en vækst i omsætningen på 2-4 pct., mens driftsresultatet (EBITDA) bliver 2-4 pct. større end i 2007.

For terminal services og trailer services ventes en omsætningsvækst på henholdsvis 2-4 pct. og 4-6 pct., mens de to områder spås en driftsindtjening henholdsvis på niveau med 2007 og henholdsvis med en vækst på 15-20 pct.

Ro-ro fremgang

Koncernen er delt op i fem aktiviteter, hvoraf ikke mindst ro-ro aktiviteterne præger DFDS.

Ro-Ro Shippings aktiviteter omfatter drift af rutenetværk på Nordsøen og den sydlige halvdel af Østersøen.

På Nordsøen serviceres primært varestrømme mellem Skandinavien og Storbritannien/Kontinentet samt mellem Kontinentet og Storbritannien. I Østersøen serviceres hovedsageligt varestrømme mellem på den ene side Skandinavien og Kontinentet og på den anden side Baltikum, Rusland og de øvrige SNG-lande.

Rutenetværket omfatter ro-ro- og ropax- ruter. Sidstnævnte drives primært i Østersø-området, hvor uledsagede trafikker er mindre udbredte. Internationale vognmands- og speditionsvirksomheder udgør omkring 55 procent af mængderne, mens mængder fra producenter af tungt industrigods udgør de resterende mængder. Mængdeandelen fra industriel logistik steg med et par procentpoint i 2007. Markedsvæksten for trailere er i højere grad end industrigods afhængig af den generelle konjunkturudvikling, idet en høj andel af forbrugsvarer transporteres i trailere.

Opbremsning

Inden for industriområdet er de vigtigste kundemålgrupper producenter af tungt industrigods, hvortil målrettede logistiksystemer udvikles. Dette forudsætter i mange tilfælde investering i specialiseret transportudstyr, IT-løsninger, dedikerede pakhuse samt i nogle tilfælde indsættelse af større tonnage. Sådanne samarbejder indgås derfor på grundlag af længerevarende kontrakter, hvor DFDS fungerer som en del af kundens logistikkæde.

Konkurrencesituationen var overordnet set forholdsvis stabil i 2007. I første halvår var mængdevæksten positiv, men lavere end i 2006. I andet halvår, og særligt i 4. kvartal, var aktivitetsniveauet i flere regioner lavere end i samme periode sidste år.

Opbremsningen i mængdevæksten gennem året var i Nordsøområdet relateret til en stigende generel usikkerhed om konjunkturudviklingen afledt af kreditkrisen med udspring i USA, svækkelsen af USD og stigende oliepriser.

Højere rater

I Østersøområdet var opbremsningen afledt af en vis tøven i markedet relateret til valg i Rusland og tilpasning af især den russiske økonomi til svækkelsen af USD, idet USD er Ruslands primære handelsvaluta. Dertil kom en vis opbremsning i de baltiske lande som følge af overophedning i disse landes økonomier, lyder det fra DFDS-ledelsen.

Svækkelsen af mængdeudviklingen blev kompenseret af et højere rateniveau understøttet af fortsat mangel på chauffører, strammere køre-/hviletidsbestemmelser, vejskatter og flaskehalsproblemer i vejtrafikken.

Øget kapacitet

I 2008 forventes begrænset mængdevækst i markedet. Det vurderes, at aktivitetsniveauet, og dermed varestrømme, vil være stabilt i Skandinavien og Kontinentet samt i Rusland og de øvrige SNG-lande. Aktivitetsniveauet i Storbritannien forventes at være aftagende i 2008 som følge af udsigt til et faldende privatforbrug. I 2008 udvides det samlede rutenetværks kapacitet med omkring 6 procent som følge af blandt andet tilgangen af to indchartrede ro-ro-nybygninger.

Kapacitetsforøgelsen er koncentreret om to ruter: På Nordsøen udvides kapaciteten og frekvensen på ruten mellem Sverige og Kontinentet, og i Østersøen udvides kapaciteten på ruten mellem Danmark og Litauen. Dertil kommer en helårseffekt fra kapacitetsudvidelsen af ruten mellem Tyskland og Letland i 2006.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web01