23948sdkhjf

MAN udvikler hybrid distributionslastvogn

Den tyske lastvogns- og bus producent MAN forventer at kunne præsentere en hybrid-lastvogn allerede på IAA-messen i efteråret

Den tyske lastvogns- og bus producent MAN forventer at kunne præsentere en hybrid-lastvogn allerede på IAA-messen i efteråret



Af Lars Lassen

Det er MAN’s bestyrelsesformand Anton Weinmann, der sammen med koncernens udviklingschef prof. Viktor Schaller, der på en pressekonference i München, har røbet at MAN er i fuld gang med udviklingen af en distributionslastvogn med en hybrid drivlinje. Udviklingsarbejdet skal være så langt fremme, at MAN kan fremvise et eksemplar på IAA-messen for erhvervskøretøjer i Hannover i efteråret. MAN forventer, at hybrid-lastvognen vil kunne reducere udledningen af CO2 med 5-15 procent afhængigt af kørselsmønster.

Statsstøtte

Men MAN tvivler på at hybridlastvognen kan klare sig på markedsvilkår. Merprisen i forhold til en tilsvarende distributionslastvogn med en konventionel drivlinje vil ifølge Viktor Schaller ligge omkring 15.000 euro. Det skønner MAN er for dyrt, set i forhold til den forbrugsbesparelse hybrid-lastvognen kan tjene hjem til vognmanden.

Markedet vil højst betale en merpris på 5.000 euro. Derfor er det nødvendigt med skatte- eller afgiftsmæssige støttetiltag, hvis den miljøvenlige hybridlastvogn skal kunne markedsføres med held, vurderer MAN.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062