MAN udvikler hybrid distributionslastvogn
Den tyske lastvogns- og bus producent MAN forventer at kunne præsentere en hybrid-lastvogn allerede på IAA-messen i efteråret
Af Lars Lassen
Det er MAN’s bestyrelsesformand Anton Weinmann, der sammen med koncernens udviklingschef prof. Viktor Schaller, der på en pressekonference i München, har røbet at MAN er i fuld gang med udviklingen af en distributionslastvogn med en hybrid drivlinje. Udviklingsarbejdet skal være så langt fremme, at MAN kan fremvise et eksemplar på IAA-messen for erhvervskøretøjer i Hannover i efteråret. MAN forventer, at hybrid-lastvognen vil kunne reducere udledningen af CO2 med 5-15 procent afhængigt af kørselsmønster.
StatsstøtteMen MAN tvivler på at hybridlastvognen kan klare sig på markedsvilkår. Merprisen i forhold til en tilsvarende distributionslastvogn med en konventionel drivlinje vil ifølge Viktor Schaller ligge omkring 15.000 euro. Det skønner MAN er for dyrt, set i forhold til den forbrugsbesparelse hybrid-lastvognen kan tjene hjem til vognmanden.
Markedet vil højst betale en merpris på 5.000 euro. Derfor er det nødvendigt med skatte- eller afgiftsmæssige støttetiltag, hvis den miljøvenlige hybridlastvogn skal kunne markedsføres med held, vurderer MAN.