Hyundai med blød hat
Hyundai i30 uden bagsæder er et hæderligt bud på en lille blækspruttebil til virksomheden.
Af Lars Lassen
Hyundai i30, der deler teknik med Kia Ceed, er et ganske hæderligt bud på en lille mellemklassebil. Bilen er rummelig og let at komme ind og ud af. Komforten er prioriteret højt, og design og ergonomi er også ganske menneskevenlig. Køreegenskaberne er pæne og motor og gearkasse virker velafstemt, men uden spræl.
Faktisk leder man forgæves efter ethvert tegn på ungdommelig vitalitet i Hyundai i30 – i hvert fald i den testede udgave, der på papiret har 90 dieselfodrede heste og et drejningsmoment på 235 Nm at gøre godt med.
Det vil rigtigt mange voksne brugere se stort på, da bilen jo ganske kompetent løfter transportopgaven.
Det gælder også van-udgaven, der et ganske hæderligt bud på en let blækspruttebil til virksomhedens medarbejdere.
I den støbeform er varerummet både anvendeligt og rimeligt tilgængeligt under bagklappen eller via de to bagdøre.
Varerummet har en kapacitet på 1.144 liter. Længden er 148 centimeter, bredden er 130-145 centimeter (kun 104 cm. mellem hjulkasserne). Højden i varerummet 85 centimeter. Nyttelasten er dog kun lige under 400 kilo.
Pæne egenskaberi30 må trække 1400 kilo, dog kun 550 kilo, hvis der ikke er bremser på traileren.
Kabinen er pænt indrettet og instrumentbordet er overskueligt. Betjeningen er konventionel og komforten lidt hen ad sofaen, hjemme for fjern’eren.
Det gælder også køreegenskaberne, der er pæne og forudsigelige, men undervognen virker lidt for slatten og i30 krænger rigeligt, hvis den bliver presset i kurverne. Men det er bestemt ikke kritisk og behandler man i30 pænt, så får man løn i samme mønt med renter.
Kabinestøjen ligger også en anelse over det man vanligvis oplever i klassen. Det er især motorstøjen, der er lidt påtrængende under acceleration. Ved konstante omdrejninger er støjniveauet omkring normalen.
Sikkerhedsudstyret tæller seks airbags, ABS-bremser med Elektronisk Bremsekraft Distribution og Elektronisk Stabilitets Program. Elektronisk startspærre er også standardudstyr.
Aircondition er kun standard i ’Comfort-udgaverne’. Det gælder også detaljer som elbetjente sidespejle og elrudehejs og sædevarme.
Tre motorerHyundai i30 Van kan leveres med tre forskellige benzin-motorer på henholdsvis 1.4, 1.6 og 2.0 liter, samt en 1.6 liters dieselmotor. Sidstnævnte leveres i to varianter, en standardversion, som testbilen var udstyret med eller en ’high power’ version, der yder 115 hk og 255 Nm. Den kraftige motorvariant er formentlig anbefalelsesværdig, hvis man ønsker at spænde læs på krogen.
Alle motorvarianter er kombineret med 5-trins gearkasser.
Priserne starter ved 129.438,- kroner inkl. moms. Den billigste dieselvariant koster 139.299,- kroner inkl. moms.
Faktaboks
Testbilen: Hyundai i30 Van ’Comfort’
Motor: 1.6 liters CRDi
Ydelse: 90 hk
Moment: 235 Nm v. 1750-2500 o./min.
Topfart: 172 km/t
0-100 km/t. 13,9 sek.
Brændstof: 21,4 km/liter
Pris:¨ Kr. 150.838,- kr. inkl. moms (uden lev.)