Nemo nu i Danmark
De første eksemplarer af Citroën Nemo er ankommet til Danmark
Af Lars Lassen
Danmarks formentlig mindste fabriksbyggede van er nu rullet ud på danske veje. Den lille kompakte Citroën Nemo – og søstrene Bibber og Fiorino fra Peugeot og Fiat – syner ikke af meget i bybilledet. Men et overraskende rummeligt varerum, trods bilens beskedne ydre, praktiske indretning og Nemo’s diskrete fodaftryk i bybilledet, vil givetvis friste mange med behov for et let køretøj til citylogistik.
De udvendige mål på Nemo er 3,86 meter i længden, 1,72 meter i bredden og 1,72 meter i højden, så den har nemt ved at komme rundt selv i gamle bydele med smalle og krogede gader, samt alle andre steder, hvor pladsen er trang. Vendediameteren er under 10 meter.
Varerummet har en lastflade på 1,52 meter i dybden. Bredden mellem hjulkasserne er 1,05 meter, og den maksimale højde i varerummet er 1,18 meter. Det betyder at Nemo har en varerumsvolumen på 2,5 kubikmeter bag fører- og passagersæde. Nyttelasten er på 610 kg i alle udgaver.
CityvanNemo kan leveres med skydedør i både højre og venstre side. De sidehængslede bagdøre er asymmetriske og læssehøjden kun 53 centimeter, så Nemo byder på glimrende adgangsforhold til varerummet.
Citroën vil i Danmark markedsføre bilen under navnet Nemo Cityvan til priser fra 99.990 kroner før moms og levering.
I det danske modelprogram markedsføres bilen med en 1.4 HDi commonrail dieselmotor, der yder 70 hk. Med et gennemsnitligt brændstofforbrug på 22,2 kilometer på en liter diesel, hvilket svarer til en CO2-udledning på blot 119 gram per kilometer, sidder kommende Nemo-brugere også på den grønne gren rent miljømæssigt. Serviceintervallet for HDi 70 motoren er 30.000 kilometer eller 2 år.
RobustFørerkabinen er indrettet med personvognskomfort for øje, men i en robust og slidstærk udformning. Instrumentbordet er funktionelt, samtidig med at rummeligheden i kabinen er bevaret. Rudearealet er stort og giver sammen med de store robuste sidespejle et godt udsyn.
Nemo har som standard airbag i førersiden og kan leveres med op til fire airbags, to front- og to sideairbags. Der er kun selealarm for føreren, og ESP findes ikke.
Varerummet kan aflåses separat, dels via fjernbetjeningen, dels via en kontakt på instrument-bordet.
TerrænpakkeNemo tilbydes oven i købet med en særlig terrænpakke, der gør bilen egnet til kørsel i mere rustikke miljøer, som byggepladser. Pakken består af øget frihøjde, 15 tommer hjul, en afskærmning under motoren, samt særligt kraftige fenderlister.
Nemo er som nævnt et samarbejdsprojekt mellem koncernerne Fiat, PSA Peugeot Citroën og Tofas. Bilen produceres i den tyrkiske by Bursa på en fabrik, der tilhører samarbejdspartnerne.