Koreansk kvantespring
Hyundais solide kassevogn har fået en fuldstændig ny afløser, der byder på markante fremskridt og få mangler
Af Lars Lassen
Hyundai-logoet er omtrent det eneste fra den gamle H-1, der går igen H-1 version to. Der er tale om en helt ny model fra undervogn til tag. Det noget asiatiske design på den oprindelige H-1 fra 1998 er nu afløst af langt mere europæiske linjer. Det er åbenlyst, at den nye H-1 fra første streg på tegnebordet er tænkt til den europæiske vanbruger.
Det lidt flade dollargrinsnæb med bisset luftindtag på kølerhjelmen er nu erstattet af en robust udseende euro-front, hvor Hyundai tydeligvis har hentet inspiration hos konkurrenterne.
Men fremskridtene er ikke kun visuelle. Den nye H-1’er repræsenterer et kraftspring fremad på teknikken, der sluger en stor del af tilsvarende kassevognes forspring.
SlidermotorKræfterne kommer fra en 4-cylindret 2,5 liters commonrail dieselmotor, med variabel turbo geometri. Ydelsen er angivet til 170 hk og drejningsmomentet på 392 Newtonmeter. Maksimalt moment ydes dog først fra 200 omdrejninger. De korte testture i ulæssede biler, som Transport-Tidende kørte ved præsentationen i Kolding, bekræftede, at der ligger et solidt kraftpotentiale parat under motorhjelmen. Men nogen sprinter er den nye H-1’er ikke. Nul til 100 kilometer i timen kræver 15,2 sekunder.
Tophastigheden er opgivet til 180 kilometer i timen og brændstofforbruget til 11,8 kilometer på en liter diesel ved blandet kørsel.
I praksis klarer den nye H-1’er sig dog fint i trafikken – eksempelvis, når det gælder temposkift på motorvej.
Totalvægten er på 3.160 kilo. Med en egenvægt på 2,1 tons er der plads til en nyttelast på 1.049 kilo. Varerummet har en længde målt i bunden på 256 centimeter (kun 237 centimeter 60 centimeters højde på grund af den skrå varerumsadskillelse), en bredde på 161 centimeter (125 cm mellem hjulkasserne) og endelig en højde på 132 centimeter.
Den nye H-1’er har bladfjedre på bagakslen og MacPherson ophæng med krængningsstabilisator på forhjulene.
KomfortKabinen er holdt i lys grå og koksgrå nuancer. Designet er velgennemtænkt og kvalitetsfornemmelsen ganske god. Instrumentbordet er overskueligt og betjeningsvenligt. Rattet kan kun justeres i højden. Pladsen er forholdsvis god og selv fører på godt 190 centimeters højde vil formentlig kunne finde en god siddestilling. Sædernes kvalitet lever ikke op til resten af den fine kabine.
Hyundai H-1 leveres i to udstyrsvarianter: Classic og Comfort. Standardudstyret i begge tæller blandt andet centrallås (ikke fjernbetjent), el-rudehejs og el-justerbare sidespejle og forlygter, tripcomputer og stereoradio med CD/RDS og to højtalere. Comfort-version har desuden aircondition, læderbetrukket rat og gearknop, samt tågeforlygter.
SikkerhedPå sikkerhedsfronten er der også sket store fremskridt. Kabinen er blevet væsentligt bedre kollisionssikret og ud over ABS-bremser med bremsekraftdistribution og traction control, så er ESP med ’Roll over protection’ blevet standard. Dermed lever den nye H-1 næsten op til de nye sikkerhedsstandarder, der er ved at være etableret som benchmark i Danmark, når det gælder kassevogne. ’Næsten’ fordi mens airbag selvfølgeligt er standard i førersiden, så er det ikke muligt at tilkøbe airbag til passagerne. Det er ganske vist en option, som kedeligt få van-købere gør brug af hos konkurrenterne.
Køreegenskaberne er gode med et forbehold. En simuleret undvigemanøvre, hvor vi lavede et halvt vognbaneskift afslørede, at bagakslen retter op med en lille, men mærkbar forsinkelse. En velkendt svaghed på ældre kassevognsmodeller med bladfjedre på bagakslen. Her har Hyundai tilsyneladende ikke helt kunnet følge konkurrenterne, der omtrent har elimineret den uønskede elastik i bagtøjet, selv om der er anvendt bladfjedre.
PrisspringDe mange forbedringer og tekniske nyheder i den nye Hyundai H-1 er desværre ikke gratis. Derfor er den ny H-1’er også væsentligt dyrere.
Mens den gamle model kostede 152.000 kroner inklusive moms for den korte model, så koster den nye H-1 191.340,- kroner for ’Classic’-versionen, mens Hyundai H-1 Comfort koster 203.158,- kroner inkl. moms. Dermed mister Hyundai størstedelen af den pris-fordel, som man tidligere kunne skilte med på H-1, set i forhold til konkurrenterne.
Hyundai forventer dog at sælge omkring 300 eksemplarer af den nye H-1 i år, selv om den først introduceres 25. marts. Til sammenligning har den gamle H-1’er solgt omkring 300 styk årligt siden introduktionen i 1998.