Ny fly-ordre efter kompensationsaftale
SAS har nu løst sit mellemværende med det canadiske selskab Bombardier, der havde leveret de nu famøse Dash 8 Q400 fly, og efterfølgende bestilt en pæn pose nye fly fra fabrikken.
Af Herbert Nielsen
I alt har SAS fået en kompensation på noget nær en milliard kroner for uheldene med Q400 flyene, der har stået på jorden siden sidste efterår.
Og som del af løsningen har SAS så bestilt 27 nye Bombardier-fly, nemlig 13 CRJ900 NextGen jetfly til mellemdistancer og Q400 NextGen turbo-prop fly til de kortere stræk.
Samtidig har SAS sikret sig optioner på endnu 17 CRJ900 og 14 Q400 fly.
Leveringen af de nye fly starter allerede her i efteråret 2008 og vil strække sig frem til 2011.
Og SAS står så i øvrigt ved sit løfte til passagererne om ikke mere at bruge Q400 i sin egen flåde: De nu bestilte nye Q400 vil blive leveret til Widerøe og det lettiske airBaltic. De nye CRJ900 jetfly vil derimod blive introduceret i SAS’ egen flåde og Estonian Air.
Nyt og nyt..Det nye jetfly, CRJ900 NexGen, er lidt større og lidt rummeligere end den ”gamle” udgave, og desuden er dets brændstofeffektivitet yderligere forbedret og ligger nu helt fremme i sin klasse. Flyet er også, takket være udstrakt brug af composit-materialer, lettere og har bedre nyttelast.
I sin nye klædning som ”Q400 NexGen” finder vi den om end ikke gode, så dog gamle Q400 med en opdateret kabine men ellers ikke så langt fra sin oprindelige version, der altså ikke gav SAS gode kort på hånden i kampen om passagererne.
Man kan kun håbe for Widerøe og airBaltic, at deres erfaringer med Bombardier bliver bedre.