23948sdkhjf

En ekstra stjerne til Actros

Mercedes-koncernen bygger videre på succesen med Actros II

Mercedes-koncernen bygger videre på succesen med Actros II



Af Finn Bjerremand

Lastvognsserien Actros II, som Mercedes lancerede i slutningen af 2002 er en ubetinget succes, som nu følges op med et facelift, hvorved Actros III er en realitet.

Mercedes har udelukkende fokuseret på forbedringer af forskellige detaljer, hvorimod der ikke er nogen reelle nyheder på drivlinen. Det vil sige Mercedes er dog fulgt i hjulsporet på Volvo, der ved introduktionen af lastvognsserien FH16 660 indførte transmissioner med automatiseret gearskifte som standard uden mulighed for at vælge en løsning med manuelt gearskifte.

Mercedes har med indførelsen af Actros III også indført den særdeles velfungerede transmission - PowerShift som standard i alle landevejsudgaver af Actros.

På spørgsmålet om hvorfor, man ikke som hos Volvo har valgt at indføre den over hele linjen, er svaret: – Produktionen af den succesfulde PowerShift gearkasse kan ikke følge med efterspørgslen, og samtidig er der stadig vognmænd og entreprenører, som absolut vil have en gearstang og en koblingspedal, når de kører bygge og anlægskørsel.

Men det er et stort skridt frem Mercedes her har taget ind i fremtiden. Alle forhold tæller for løsninger som PowerShift gearkassen. Mindre brændstofforbrug, mindre støjniveau i førerhuset, mindre egenvægt, mindre risiko for overbelastning af transmission, drivaksler m.v., samt nok så vigtigt - et meget større komfortniveau for chaufførerne. De kan i Actros III koncentrere sig om at styre vognen sikkert gennem den tætte trafik.

Ekstra stjerne i fronten

Udefra er der sket en stor opdatering af hele fronten af førerhuset. Det, som man virkelig lægger mærke, til er den tredelte solskærm, der nærmest ligner øjenbryn.

Dernæst er der hele den markante front under forruden med en noget kraftigere gril. Over den store stjerne midt i grillen, er der oppe under forruden kommet en ekstra lille stjerne.

I den højst specificerede udgave af Actros III er den store stjerne i øvrigt belyst, så den kan ses i mørke.

Man lægger også mærke til det nye spejlarrangement, som jeg er spændt på at afprøve ved en testkørsel. Ingen tvivl om, at det er gode spejle, men er der opstået en ny dødvinkel med den nye løsning? Svaret må vente til jeg har prøvekørt en Actros III ude i trafikken.

På a-stolperne er der monteret en såkaldt ”golfkølle” i plastic. Den giver et lavere brændstofforbrug, men er dog ikke standardudstyr. Grunden skal søges i, at ”golfkøllen” danner turbulens, som ved kørsel i vinterføre måske vil kræve oftere rengøring af vinduer og spejle.

At konstruktionen kaldes for en ”golfkølle” skyldes ganske enkelt, at den har form som en golfkølle.

Bor i vognen

Ved udviklingen af Actros III har man lavet designet med udgangspunkt i, at de mennesker som skal køre med fremtidens Actros både skal arbejde og bo i førerhuset. Derfor har man hos Mercedes sat sig ind i, hvad det er man som chauffør gerne vil have.

Mercedes har f.eks. set på problemet med de skæve rastepladser. Mange chauffører ligger ofte forkert, når de skal holde deres lovpligtige hvil på en eller anden parkeringsplads. Man oplever ofte, at terrænet hælder til den forkerte side, et forhold der kan medføre, at chaufføren måske er tvunget til at ligge med hovedet længst nede. Det har Mercedes nu været i gang med at råde bod på.

Den nye overkøje kan reguleres ved, at det øverste stykke kan vippes op. Inde i førerhuset er der et lille bord som lige kan vippes op i passagersiden. Et nyt spejl kan anvendes, når chaufføren skal barberes.

Mange gode detaljer

Instrumentbrættet er blevet bedre. Her er de runde kontrolure og kontroldisplayet i cockpittet blevet forbedret.

Det gamle var forbilledligt, så jeg er meget spændt på at se hvordan det fungerer i virkeligheden ved en kommende prøvekørsel. Der er kommet en smart akkumulatorkontrol, hvor akkumulatorerne præsenteres som figurer, og som visuelt viser hvordan tilstanden er i akkumulatorerne. Et lille udstyr, som gør at man kan holde øje med tilstanden og undgå kedelige nedbrud.

Actros III er også udstyret med regn-sensor og lyssensor, som er hentet fra Mercedes Benz’ personbiler i E-klassen. Der er et nyt klimaanlæg, hvor også stand-klimaanlæg indgår.

Dermed er det slut med at eftermontere disse anlæg, der dog ikke er standardudstyr. Som et nyt udstyr er der en luftpistol på en lang slange, som chaufføren kan benytte til at blæse skidt og snavs væk med. I stedet for den sædvanlige kompressor, lancerer Mercedes nu en computerstyret elektronisk kompressor kaldet E-APU (står for Electronic Air Processing Unit).

Den giver vægtreduktion, mulighed for hurtigere bevægelser i luftaffjedrings hæve- og sænkefunktion samt et lavere brændstofforbrug. Både styretøj og affjedring er blevet optimeret, så man opnår en mere komfortabel kørsel. En detalje, som nok vil interessere mange vognmænd, er at man nu kan få separate forlygteglas.

På den nuværende generation skal man skifte hele forlygten, når der f.eks. har været et grimt stenslag. På Actros III får man blot et nyt forlygteglas. Det er noget som tæller i den rigtige retning, når det gælder vedligeholdelsesomkostningerne.

Sikkerhed et stort tema

Den nye Actros leveres i tre forskellige komfortpakker – der dækker tre forskellige udstyrsniveauer: Basis, Classic og Top.

På det sikkerhedsmæssige er Actros helt i top. Actros er fyldt med sikkerhedsudstyr, så som aktiv bremseassistent, sporassistent, ESC (ESP) ACC m.v.

Mercedes lancerer foreløbig Actros III på det tyske marked med to forskellige sikkerhedspakker – Safety Pack Basic og Safety Pack Top – sidstnævnte indeholder alle tilgængeligt sikkerhedsudstyr inkl. ACC der er en radarbaseret afstandsmåler.

Det tyske forsikringsselskab Allianz giver nu til dags et afslag på forsikringspræmien til forsikringstagere, der anskaffer nye Mercedes Actros specificeret med Safety Pack Top. Mercedes kom godt frem i lastvognskredse med den nuværende Actros II, der i alle henseender har været en god version.

Det bliver spændende at se, om Actros III vil kunne leve op til forgængerens præstationer.

Alle tiltag i faceliftet er kun blevet til det bedre, så mon ikke der er en ny succes på vej.

Jeg glæder mig til at kunne delagtiggøre læserne i, hvordan det er at køre med den nye Actros III.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079