23948sdkhjf

Ekstra modul-millioner

Som led i aftalen om finansloven for 2008 har regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Ny Alliance afsat 60 mio. kr. til en udvidelse af forsøget med modulvogntog. Transportorganisationerne er tilfredse med initiativet.

Som led i aftalen om finansloven for 2008 har regeringen sammen med Dansk Folkeparti og Ny Alliance afsat 60 mio. kr. til en udvidelse af forsøget med modulvogntog. Transportorganisationerne er tilfredse med initiativet.



I det tidligere vedtagne forsøg fra aftalen om sidste års finanslov, blev der afsat 85 mio. kr. til et forsøg med modulvogntog på det sammenhængende motorvejsnet i 2008-11. Med forsøget etableres der forbindelse til en række havne og transportcentre, der ligger i umiddelbar nærhed af motorvejsnettet. Dette allerede vedtagne forsøg sættes i gang i november i år, oplyser transportministeriet, som peger på, at der med den aftale, der nu er indgået, bliver mulighed for at udvide antallet af havne, transportcentre m.v., der kommer til at indgå i modulvogntogsforsøget.

Det skal nu nærmere fastlægges, hvilke havne, der skal indgå, lyder det fra ministeriet. De ekstra penge falder dog først i 2009

Både DTL, HTS og Danske Speditører er tilfredse med, at deres ønske om et udvidet modulforsøg er blevet hørt af regeringen og finanslovs-partierne.

I HTS lyder kommentaren fra erhvervspolitisk direktør Michael Svane:

- Vi er glade for, at der er i 2009 er afsat 60 mio. kr. til en udvidelse af forsøgsordningen med modulvogntog, men samtidig bekymrede for konsekvenserne af den tidsmæssige forskydning i forhold til forsøgsordningens opstart, siger erhvervspolitisk direktør Michael Svane, som dog opfordrer til, at planlægningen af udvidelsen går i gang hurtigst muligt, selvom pengene først er til rådighed i 2009.

Man har lyttet

I DTL kipper direktør Erik Østergaard med flaget, fordi politikerne har lyttet til branchen:

- Det er godt, at forsøget nu også kommer til at vise fordelene ved modulvogntog uden for motorvejsnettet, så vi om tre år, når forsøget afrapporteres, står med et resultat, der kan danne baggrund for en politisk beslutning om at gøre modulvogntogene permanente til gavn for hele Danmark.

- Forsøget med modulvogntog bliver et helstøbt storskalaforsøg med mærkbare positive effekter for transporterhvervets produktivitet nu og her i form af færre omkostninger og en akut afhjælpning af problemer med chaufførmangel. Desuden vil der være meget synlige miljø- og klimaforbedringer, siger Erik Østergaard.

Hurra for realisme

- De 60 mio. kr. oven i de 85, der er afsat til forsøg med modulvogntog, er et fint udslag af politisk realisme, siger direktør for Danske Speditører Martin Aabak

- Det gælder om at satse på projekter, som hjælper nu og her uden at skade økonomisk vækst, mobilitet og vareforsyning. Modulvogntogene kan forbinde de vigtige trafikknudepunkter med deres store kapacitet: to lastvogne klarer jobbet i stedet for tre, altså en 33 procents trafikreduktion, og dermed lettes både trængsel og CO2-udledning. Det er en velkommen satsning nu og her. Et godt eksempel på, at der bliver lyttet til, hvad godstransportens udøvere og kunder ønsker, siger han og tilføjer:

- Den næste store hurdle bliver at få Tyskland til at acceptere modulvogntog på linje med de omliggende lande. Det ville være en EU- indsats, som var til at føle på, siger Martin Aabak.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08