23948sdkhjf

Små lastbiler ingen garanti mod ulykker

- Forbuddet mod større lastbiler, som ventes indført 1. september i store dele af København, kan ikke undgå at have en række negative effekter, som ikke stemmer overens med kommunens grønne politik og ambitionen om at blive ”verdens bedste cykelby”,” siger oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug Jørgen K. Jensen

- Forbuddet mod større lastbiler, som ventes indført 1. september i store dele af København, kan ikke undgå at have en række negative effekter, som ikke stemmer overens med kommunens grønne politik og ambitionen om at blive ”verdens bedste cykelby”,” siger oldermand i Kjøbenhavns Vognmandslaug Jørgen K. Jensen



- Flere mindre lastbiler betyder ikke alene et højere brændstofforbrug og større CO2- og partikeludslip. Der bliver også mere trængsel, og dermed mindskes cyklisternes og fodgængernes sikkerhed – specielt i myldretiderne, advarer Jørgen K. Jensen og fortsætter:

- Årsagen til forbuddet mod store lastbiler er to dødsulykker inden for kort tid, hvor fodgængere blev dræbt af en henholdsvis højresvingende og en venstresvingende lastbil. Den slags tragiske ulykker er altid dybt beklagelige, men heldigvis kan det konstateres, at den store indsats for at undgå højresvingsulykker har virket. Antallet af den slags ulykker faldt i 2007 til to mod seks året før. I 2004 og 2005 mistede henholdsvis 10 og 11 cyklister livet i højresvingsulykker.

Vægten ikke afgørende

-.Jeg har meget svært ved at se, hvordan udskiftning af tunge til endnu flere lette lastbiler skal forhindre højresvingsulykker. Om en lastbil vejer 12 eller 18 tons har ingen indflydelse på den slags ulykker. Derimod vil endnu flere små lastbiler i byen øge risikoen for trafikulykker, siger Jørgen Kjeld Jensen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063