Behov for fælles regler om biobrændstof
Det er utrolig vigtigt, at vi i EU får nogle fælles regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt og reelt bidrager til at reducere CO2. For kun på den måde sikrer vi, at biobrændstof forbedrer lastbilernes påvirkning af miljøet.
Det mener DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen, som bakker op om EUs arbejde med at lave fælles EU-regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt.
Hvis biobrændstof skal være mere miljøvenligt end det brændstof, vi bruger i dag, kræver det bl.a., at de afgrøder det udvindes af (majs og sukkerrør) dyrkes bæredygtigt.
I EU er der enighed om, at vi skal have 10 procent biobrændstof i biler i 2020. Der er også enighed om, at der skal laves fælles regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt. Europa-Parlamentet og Kommissionen kan bare ikke blive enige om, hvordan reglerne skal lyde.
Forskellige kriterierHan finder det utrolig vigtigt, at man anvender de samme kriterier i hele EU – gerne i hele verden.
- Hvis ikke risikerer vi, at biobrændstof bliver dyrere i nogle lande, fordi deres kriterier er strammere. For et internationalt erhverv som vejtransport, vil det ikke give mening – kun fælles EU-kriterier giver mening. Ellers bliver det konkurrenceforvridende, hvis man kan købe biobrændstof billigere nogen steder end andre, siger Søren Hyldstrup Larsen.
EkspertgruppeMedlemslandene i Rådet har ikke taget stilling endnu, men en række medlemslande har længe arbejdet – videnskabeligt – på at finde de rette regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt.
Medlemslandene har derfor besluttet at nedsætte en ekspertgruppe, der skal søge at fastsætte kriterier, der skal gælde i hele EU. Ekspertgruppen håber at være færdig i slutningen af maj 2008.