23948sdkhjf

Skred i godskorridorer

Color Lines nye Superspeed-færger skal tage en solid bid af godsstrømmene til Norge

Color Lines nye Superspeed-færger skal tage en solid bid af godsstrømmene til Norge



Af Lars Lassen

Der var ikke sparet på festfyrværkeriet, da Color Line onsdag 12. marts lod koncerndirektør Laila Valdal fra Color Line Transport AS, døbe Superspeed1 i Kristiansand. Allerede dagen efter krydsede den 211 meter lange og 33.500 bruttoregistertons tunge hurtigløber Skagerrak for første gang i fast rutefart mellem Hirtshals og Kristiansand.

Dermed tager Color Line Cargo også hul på en ny æra, fordi Superspeed 1 og søsterskibet Superspeed 2 i praksis øger fragtkapaciteten mellem Nordjylland og Sydnorge mangefold. Højere frekvens og plads til langt flere lastvogne og trailere udvider, ifølge Color Line Cargos fragtdirektør John Juul Nielsen, fragtkorridoren til Sydnorge til en hovedpulsåre.

Vital godskorridor

- De nye færger vil skabe en langt mere vital godskorridor op gennem Jylland til Norge i direkte konkurrence med Sydsverige, som i dag bærer en stor del af trafikken fra Centraleuropa til Norge. Især ruten til Larvik gemmer på et stort potentiale. Jeg tror Larvik bliver den nye indfaldsport til Oslo-området. Man kan nu køre fra Larvik til Oslo på halvanden time, og distancen er 200 kilometer kortere, end hvis man kører fra eksempelvis Gøteborg. Det svarer til, at man sparer 1.400 kroner per tur, siger fragtdirektør John Juul Nielsen.

Han påpeger, at det ikke så meget handler om at tage gods fra Kattegat-ruterne, men hele den sydsvenske godskorridor, der også omfatter færgeruterne fra Tyskland til Sydsverige.

- Vores største konkurrent er Sydsverige. Men vi har løbende haft drøftelser med store aktører på markedet i forbindelse med de nye færger. Og det er klart, at flere og flere syd for Padborg begynder at kunne se fidusen ved at køre over Hirtshals, slutter John Juul Nielsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079