Retssikkerhed under pres
Bødekatalog tilsidesætter chaufførernes og vognmændenes retsstilling, mener HTS på baggrund af et netop udarbejdet responsum
Således slår et nyt juridisk responsum slår, at sanktionerne for overtrædelse af reglerne om køre- og hviletid er klart uproportionale og i strid med intentionerne i regelgrundlaget. Den juridiske vurdering, der er foretaget af lektor, ph.d., cand. jur. Thomas Elholm fra Syddansk Universitet, peger ligefrem på, at chaufførernes og vognmændenes retsstilling tilsidesættes.
De alvorlige problemer, som bødekataloget giver for borgernes retssikkerhed, får nu transportbranchen til at tage sagen op med justitsminister Lene Espersen. Den 27. marts mødes transportorganisationerne ITD, HTS med flere med Justitsministeriet for at få ændret på reglerne.
Dokumentation
- Med denne omfattende juridiske gennemgang af sanktionerne har vi fået dokumentation for, at bødernes størrelse slet ikke står mål med forseelserne, og at bødekataloget fører til en retssikkerhedsmæssig skævvridning. Det er stærkt utilfredsstillende og krænkende for vores retsbevidsthed. Derfor skal reglerne laves om hurtigst muligt," siger direktør Michael Svane, HTS.
- Når tre bagateller kan medføre frakendelse af førerretten, så er der tale om helt urimelige sanktioner, der er i direkte strid med intentionerne i regelgrundlaget. Det bekræfter den juridiske gennemgang. Derfor vil vi have indrettet systemet sådan, at kun grove forseelser kan medføre frakendelse af førerretten, siger Michael Svane.