23948sdkhjf

Syv dødssynder

EU er klar til at lyse vognmænd i band, hvis de overtræder en liste med syv dødssynder for ledere af transportvirksomheder.

EU er klar til at lyse vognmænd i band, hvis de overtræder en liste med syv dødssynder for ledere af transportvirksomheder.



Af Lars Lassen

Det bliver lettere at miste vognmandstilladelsen i fremtiden, hvis en ny EU-forordning bliver vedtaget. En arbejdsgruppe af eksperter fra EU’s medlemslande, der er nedsat af Ministerrådet, har udpeget syv ’dødssynder’, som de mener bør koste ledere i transportbranchen retten til at drive erhverv inden for transport.

De syv dødssynder er manipulation af fartskriver/tachograf eller fartbegrænser, betydelige overskridelser af køre- og hviletidsbestemmelserne, ulovlige transporter af farligt gods, kørsel uden gyldigt førerbevis, forfalskning af chaufførkort/køreskiver, alvorlige tekniske mangler på køretøjer og endelig en overskridelse af totalvægten på mere end 20 procent.

EU vil desuden skærpe kravene til transportvirksomhedernes solvens. Den såkaldt Quick Ratio skal være på mindst 80 procent. Det vil sige at transportvirksomhedens likvide beholdninger og tilgodehavender mindst skal svare til 80 procent af virksomhedens kortfristede gæld.

Ingen begejstring

De syv dødssynder og hele udkastet til en ny forordning vækker ikke begejstring hos Dansk Transport og Logistik (DTL), selv om der endnu er en række uklarheder om konsekvenserne af forslaget.

- Udmøntningen af det nuværende direktiv er overladt til medlemslandene og her er reglerne i dag tilpasset lokale forhold. En forordning er langt mere detaljeret og gælder direkte i medlemslandene. Det skal ikke udmøntes i lokal lovgivning. Det er uhensigtsmæssigt, fordi der er betydelige forskelle på, hvilke forseelser man anser for graverede medlemslandene imellem, siger vicedirektør Morten Lindbo fra DTL.

Han nævner forslagets ordlyd om overlæs på 20 procent som et eksempel.

- Herhjemme er grænsen 30 procent, hvis chaufføren skal fradømmes kørekortet. Det vil være helt urimeligt, hvis vognmanden kan fratages sin tilladelse for en mindre forseelse end det, der skal til for at chaufføren mister sit kørekort, siger Morten Lindbo.

Det er usikkert præcis, hvordan forordningens ’dødssynder’ skal fortolkes. Herunder om enkeltstående tilfælde er nok til at inddrage en vognmandstilladelse eller om der kræves eksempelvis systematiske overskridelser af køre- og hviletidsreglerne.

- Vi er ved at undersøge, hvordan reglerne skal tolkes. Der er på køre- og hviletidsområdet nævnt, at overskridelser af den ugentlige og 14-dages køretid med 25 procent eller den daglige køretid med 50 procent, skal koste vognmandstilladelsen. Jeg har svært ved at tro, at det er meningen at et enkeltstående tilfælde er nok til at inddrage vognmandstilladelsen. Det vil være et meget voldsomt indgreb for en forseelse, som vognmanden måske ingen indflydelse har haft på, siger Morten Lindbo.

DTL vil inden for kort tid tage udkastet til forordning op med de relevante danske myndigheder.

Lempelser i Parlamentet?

Europaparlamentets trafikudvalg har udnævnt rumæneren Silvia-Adirana Ticau til rapportør i sagen. Det socialdemokratiske parlamentsmedlem anbefaler med få forbehold, at parlamentet godkender forslaget til ændring af direktiv 96/26/EC om markedsadgang inden for landevejstransporten.

Ticau anbefaler dog, at de skrappe krav til transportvirksomhedernes likviditet slækkes, så minimumskravet til Quick Ratio sættes til 50 procent i stedet for 80 procent.

Hun er også forbeholden over for kravet om, at transportvirksomhederne skal have et antal lastvognsparkeringspladser på deres domicil, der forholdsmæssigt svarer til lastvognsflådens størrelse. Et krav, der skal forhindre postboksfirmaer i transportbranchen.

Endelig mener Silvia-Adrina Ticau ikke, at der skal stilles krav til antallet af uddannelsestimer, når vognmandskandidaterne aflægger fagprøver for at opnå tilladelse til at drive vognmandsvirksomhed.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063