23948sdkhjf

Et kvalitets-erhverv under devaluering

Transport er blevet billigere i takt med, at udenlandske vognmænd med chauffører på lavere lønniveau tager over – og opererer langt mere afslappet overfor regler og stramninger end danske kolleger. Men ærlig talt: Hvad med den gode danske kvalitet? Smuldrer den? Erhvervets status er for nedadgående – godt hjulpet af politikere, som tilsyneladende ikke ved bedre.

Transport er blevet billigere i takt med, at udenlandske vognmænd med chauffører på lavere lønniveau tager over – og opererer langt mere afslappet overfor regler og stramninger end danske kolleger. Men ærlig talt: Hvad med den gode danske kvalitet? Smuldrer den? Erhvervets status er for nedadgående – godt hjulpet af politikere, som tilsyneladende ikke ved bedre.



Af Finn Bjerremand

Man kan filosofere lidt over, hvorfor det er gået som det er. Siden 1972 har dygtige danske vognmænd formået at udføre transporter mellem andre EU-lande med det, der i starten blev kaldt en EF-tilladelse. Når en dansk vognmand med en dansk chauffør bag rattet udførte en transport mellem f.eks. Italien og Spanien, ja så var der i vore øjne tale om en kvalitetstransport. Dengang havde personalet og hele branchen en betydelig højere status end i dag.

Hvad er der så sket siden? Hvis vi ser på dagligvarebranchen, så handler vi næsten alle sammen i f.eks. ALDI, Lidl - you name it. Bare det er billigt. Vi vil ikke betale mere end højest nødvendigt for varen. Sådan også med transportydelserne.

I mellemtiden er der kommet flere nye medlemslande til EU. Det betyder, at vognmænd fra lande med en betydelig lavere gennemsnitsløn, kan udføre transporterne meget billigere, også mellem EU-lande i Nordeuropa. Et forhold, der pludselig er gået op for mange vognmænd, der ellers aldrig kommer uden for det nordiske område.

Lønlette chauffører

Når de gør det, er det i vore øjne, fordi chaufførerne er lønlette og arbejdet samtidig er blevet lavstatus.

Men man kan ikke fortænke nogen i, at de ikke vil betale mere for transporterne end højst nødvendigt. Men – for der er et men. Er det den samme form for transport der udføres? Det er nemlig spørgsmålet.

Når de danske vognmænd i midten af 80erne udførte en EU-transport, var der tale om et kvalitetsprodukt. Chaufføren på et vogntog var nemlig kaptajn på køretøjet. Men den status er blevet nedbrudt. Dette skyldes blandt andet – og ikke mindst - de nye strammere sanktioner for overtrædelser af køre- og hviletiderne, samt ikke mindst de snævre arbejdstidsregler.

Hver gang politikerne strammer skruen, eksporterer de automatisk arbejdspladserne. For de har tilsyneladende glemt, at det kun er danske chauffører, de rammer. For når de rammer en ellers god dansk chauffør ved at inddrage kørekortet i en periode, lukker de samtidig op for, at der kommer en udenlandsk lastvogn mere på vejene i Danmark. Der følger også en chauffør med. En chauffør, som man ikke engang kan tage kørekortet fra, selv når der tale om alvorlige uheld med eksempelvis personskade.

Så politikerne eksporterer stille og roligt et helt erhverv til udlandet samtidig med, at man gør livet farligere på vejene ved at byde velkommen til dem, der ikke behøver at rette sig så meget efter reglerne her til lands.

Hvem slipper

Danske chauffører og vognmænd skal jo hele tiden stå til regnskab for deres kørsel. Samtidig ser man udenlandske lastvogne, der kommer kørende hertil med chauffører, hvor man hurtigt kan regne ud, at de umuligt kan overholde de samme regler som de danske chauffører.

For hvad sker der, hvis en dansk lastvognschauffør overhaler på en motorvejsstrækning med overhalingsforbud. Hvor mange gange kan han gøre det inden kørekortet smutter – og hvad sker der, hvis en tysk chauffør gør det på samme strækning. Mister han kørekortet, selv om han bliver noteret mange gange for den forseelse? Prøv at stille det spørgsmål til en ansvarlig politiker.

Kvalitetstransport eller hvad

Mange af de dygtige vognmænd er selvfølgelig for længst flaget ud med hele vognparken - eller dele af den. Der er ikke så meget bøvl med myndighederne i andre lande, og så er arbejdskraften billigere. Spørgsmålet er bare om man lever op til de samme forventninger til kvalitetsniveauet med den konstellation?

Jeg hørte for nylig om et større transportfirma, der anvender udenlandsk arbejdskraft, og som skulle udføre en meget enkel transport. Kunden rykkede firmaet flere gange for at høre om transporten nu var gennemført som aftalt. Ja, ja alt var på plads, sagde transportøren. Kunden savnede dog sit gods, og fik derfor instruksen til den udenlandske chauffør at se. I mellemtiden kom fakturaen for transporten, men stadig uden, at kunden havde set sit gods. Til sidst tog kunden selv affære og fik tjekket op ude hos afsenderen. Der stod godset ganske rigtigt stadig og ventede på transporten samtidig med, at modtageren forgæves ventede på varerne.

Hvem sagde kvalitet?

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109