23948sdkhjf

Fordel måske på vej til at blive ulempe

For tyve år siden var danske vognmænd glade for at kunne udføre transporter i Europa med en EF-tilladelse. I dag opleves tilladelses-systemet ikke længere som et ubetinget gode.

For tyve år siden var danske vognmænd glade for at kunne udføre transporter i Europa med en EF-tilladelse. I dag opleves tilladelses-systemet ikke længere som et ubetinget gode.



Af Finn Bjerremand

I dag ser billedet nemlig lidt anderledes ud end for en snes år siden. Da var det en stor fordel for danske vognmænd, nemlig at de med et lastvognstog og en gyldig EF-tilladelse kunne optage gods i hvilket som helst EU-land og køre det til hvilket som helst andet EU-land. I dag er tanken måske ikke så rar længere. Det kan nemlig mærkes blandt de vognmænd, som udfører transporter på det nordlige transportmarked, at de nu har fået helt nye konkurrenter. Nu kan udenlandske vognmandsfirmaer fra Syd-, Mellem- og Østeuropa køre og udføre transporter mellem de nordiske lande med gods lige så tosset de vil. Så længe de har en fællesskabslicens (EU-licens) og der er tale om en international transport.

Fakta om EU-transport og cabotagetransport

Tilsyneladende er det nu synligt for mange vognmænd, at de østeuropæiske vognmænd også har gjort deres entre på det nordiske marked, og at det er helt lovligt. En kollega fra et andet fagblad er kommet til at blande reglerne om cabotage-transporter sammen med reglerne for EU-transporter. Vi har derfor fået en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, hvor kontorchef Theo Rabenberg siger:

– Der er ingen tvivl. En vognmand i et hvilket som helst EU-land, der råder over en EU-licens, må med sit lastvognstog udføre godstransport mod betaling mellem alle EU-landene samt bl.a. Norge, der som bekendt ikke er medlem af EU. Men Norge har på dette område indgået en særlig aftale kaldet EOS. Der foreligger ingen særlige regler for, at lastvognen skal komme tilbage til sit hjemland eller f.eks. transitere sit hjemland efter en bestemt periode.

- Derfor er det fuldt lovligt, hvis en vognmand fra eksempelvis Rumænien udfører godstransporter mellem Danmark, Norge, Sverige og Finland, fastslår Theo Rabenberg. Det er lige netop det som danske vognmænd gennem mange år har gjort ude i Europa mellem andre EU-lande. Det er dog nok de færreste, der for tyve år siden havde fantasi til at forestille sig, at det en dag ville være f.eks. rumænske vognmænd, der ville komme her op for at køre internt mellem de nordiske lande. Men det er som sagt lovligt, og de kan køre præcis, lige så længe de gider.

Begrænsninger nogle år endnu

På området for cabotage-transporter (indenrigstransport i et andet land end hjemlandet) ser situationen noget anderledes ud. Der foreligger nemlig særlige regler omkring de nye medlemslande.

Cabotagekørsel er dog i en overgangsperiode på op til fem år ikke tilladt i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Tjekkiet og Ungarn, ligesom lastvogne fra disse lande heller ikke har adgang til cabotagekørsel i Danmark og andre EU-lande i overgangsperioden.

Adgangen til at udføre cabotagekørsel er også betinget af, at værtsnationens nationale regler overholdes på en række områder.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078