23948sdkhjf

Fordelen ved vinterdæk atter bevist - også på lastvogne

Nyt fordæk fra Bridgestone med fokus på det nordiske område

Nyt fordæk fra Bridgestone med fokus på det nordiske område



Af Finn Bjerremand

I den japansk-ejede dækkoncern Bridgestone, der har ca. en tredjedel af markedet i Danmark, har man konstateret, at påvirkningerne ved vinterkørsel i vores region af Europa, altså i Norden er væsentlig hårdere end det øvrige Europa.

I både Finland, Norge og Sverige kan der store dele af året være både hård frost samt is- og snedækkede veje.

Det er klimatiske forhold som helt klart sætter dækkene på store udfordringer. Kunderne vil jo have at dækkene skal kunne rulle med så lille en dækmodstand og dermed så lavt et brændstofforbrug som muligt, og det skal vel at mærke være hele året rundt.

Samtidig ønsker man også optimalt vejgreb, og at dækket er så komfortabelt at køre med som muligt.

Danmark er også et område, der kan være problematisk om vinteren, fordi vi ofte har våde veje, der samtidig er dækket af sne og måske is. Det er alt sammen med til at presse forholdene for dækkene, der jo skal overføre kræfterne fra lastvognens motor til vejbanen og omvendt også kunne klare udfordringen, når chaufføren tramper på bremsepedalen.

Rigtig vintertest

Bridgestone havde derfor inviteret til en testkørsel i Arvidsjaur i Nordsverige, hvor der var god mulighed for at testkøre dæktyperne W958 og W990 under rigtige vinterforhold.

W958 markedsføres fortrinsvis i det nordiske område, fordi det er udviklet til de førnævnte forhold.

Vejret var med os i Arvidsjaur, selv om temperaturen kun var nede på ca. 10 grader minus.

Vinterdæk til lastvogne er et støt stigende marked. Salget af vinterdæk til lastvogne er på det nordiske marked steget 131 procent for styrende hjul set over en femårsperiode, mens det for trækhjulenes vedkommende er steget 152 pct.

Alene i Danmark er stigningen på 196 pct. på styrende hjul og 195 pct. på trækhjul inden for den samme femårsperiode.

Sikkerhed, vejgreb og km

Bridgestone har introduceret to nye versioner W958 (forhjul) og W990 (trækhjul), der er udviklet med en høj sikkerhedsfaktor som den absolut første og største prioritet. Derefter kommer nøglefaktorerne god stabilitet og godt vejgreb, der også dækker begreber som god igangsætningskarakteristik og kort bremselængde.

W958 der følger op på succesdækket M758 er beregnet som forhjul i hårdt vinterføre.

- Vejgrebet er 10 procent bedre, mens der er ca. 20 pct. flere km i dækket, lyder det fra Bridgestone.

Ifølge Bridgestones teknikere, anbefales det at montere dækket i efteråret og så køre hele sæsonen. Hvis vognen ruller mange km passer det godt med, at dækket kan køres helt ned i sommerperioden.

Det nye W990 dækker drivaksler under normale vinterforhold og udmærker sig ved at have et godt vejgreb, både ved igangsætning, acceleration og ved nedbremsning. Samtidig er dækkets levetid forlænget med ca. 30 pct. i forhold til W970.

De nye dæk M958 og W990 er med til at optimere Bridgestones vinterlinje således, at W990 er trækdækket til normale vinterforhold sammen med det eksisterende styrehjul M788 (denne montering vil f.eks. oftest være mest korrekt til danske vogntog), og det nye M958 sammen med det eksisterende W970 nu danner en god pakke til køretøjer, der skal fungere under ekstreme vinterforhold -altså vogntog der fortrinsvist kører i sne og på is.

Testkørsel i sneen

At der er sket noget med dækudviklingen hos Bridgestone, oplevede vi i virkeligheden under denne test. Bridgestone havde lånt fire komplette vogntog hos Volvo, alle sammen bestående af forskellige Volvo forvogne af modellen FH16 med tilhørende påhængsvogne. Disse vogntog var alle forskellige.

Der var både et modulvogntog, et normalt svensk tømmervogntog og to forskellige typer af anlægskøretøjer. Jeg havde lejlighed til at køre de to anlægskøretøjer, hvor det første vogntog bestod af en treakslet Volvo FH16 med tilhørende treakslet kærre.

Denne lastvogn var monteret med de nyeste typer af Bridgestones vinterdæk. Efterfølgende kørte jeg teststrækningen retur med en den anden FH16 i anlægsudførelse, der var en fireakslet version med trippelbogie, hvor den sidst aksel i bogien var styrende. Den havde tilkoblet en rigtig treakslet påhængsvogn opbygget til løse containerlad.

Den firakslede FH16’ havde de tidligere versioner af Bridgestones dæk monteret. Ved såvel igangsætning som ved opbremsninger kunne man fornemme det fantastiske vejgreb, som både de gamle og de nye typer af trækhjul giver. Dog kunne jeg mærke, at det nye trækhjul W990 var hurtigere til at sætte fart på vognen på det sneklædte underlag.

Let i gang på ren sne

Begge de to Volvo’er var dog udstyret med tandembogie, så igangsætninger kunne ske uden de store bekymringer, selv om det var på ren sne – ja faktisk is efter, at solen nu havde bagt på det.

Det var dog ikke nødvendigt at anvende differentialespærring på noget tidspunkt, hverken langsgående eller tværgående. Et forhold, der må tilskrives den gode dækmontering, der jo også betød, at der var meget mønster.

Under testkørslen lavede jeg en provokationsøvelse flere gange med fuldt styreudslag. Så var det tydeligt at mærke, at den treakslede Volvo FH16, der var monteret med W958 havde et noget bedre vejgreb og hængte godt fast på det is- og sneklædte underlag.

Det bør dog nævnes, at jeg ikke kender de nøjagtige akseltryk på de to testvogne. Men den fireakslede FH16 med trippelbogien var muligvis baglæsset lidt for meget, så forakseltrykket ikke var så højt. Et forhold der medførte, at den hurtigere kunne slippe grebet med forhjulene.

Stor markedsandel

Den japanske dækkoncern er en af de største udbydere af dæk. På verdensplan havde Bridgestone 18,31 procent af det totale dækmarked i 2006, omfattende alle køretøjstyper. Til sammenligning havde Michelin-gruppen 18,27 pct. mens Continental i samme periode havde 6,87 pct.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074