23948sdkhjf

Modulvogntog til Tietgenbyen

Transportminister Carina Christensen har tilføjet Tietgenbyen ved Odense til første fase af det danske modulvogntogsforsøg

Transportminister Carina Christensen har tilføjet Tietgenbyen ved Odense til første fase af det danske modulvogntogsforsøg



Af Finn Bjerremand & Lars Lassen

Fyn kommer alligevel med på modulvogntogenes Danmarkskort i første fase. Tietgenbyen, der hidtil officielt har stået på listen til Fase 2 i modulvogntogsforsøget, kommer alligevel med i første fase.

Det kom frem på et møde med omkring 90 erhvervsfolk i Odense, hvor transportminister Carina Christensen oplyste, at Tietgenbyen kommer med i første fase, der går i gang næste efterår.

- Ministeren fortalte om infrastrukturrapporten og kommer herunder ind på modulvogntogene og fremhæver fordelene både når det gælder trængsel og miljø. Hun forklarede, at første fase til godt 80 mio. kroner allerede var vedtaget, mens anden fase til 40-50 mio. kroner endnu er i spil i forbindelse med forhandlingerne om Finansloven. En af tilhørerne spurgte her ministeren om, hvad det betyder for Fyn. Hun svarer, at Odense Havn først kommer med i anden fase, mens Tietgenbyen kommer med i første fase, fortæller direktør Preben Greibe, Danske Fragtmænd i Odense, der fungerede som ordstyrer ved mødet.

- Jeg spurgte så Carina Christensen, om det er sikkert, at Tietgenbyen kommer med i første fase. Hun svarede, at det var det, fortæller en glad Preben Greibe til Trans Inform.

Geografi

Tietgenbyen var ikke på den oprindelige liste over trafikknudepunkter, der skulle med i modulvogntogsforsøget. Det logistiske tyngdepunkt ved Odense rykkede dog senere ind på listen, for så blot at blive overført til andet geled, da man begyndte at drøfte en ’anden fase’ i modulvogntogsforsøget.

- Det er godt, at Tietgenbyen kommer med fra start alligevel. Tietgenbyen bliver nu den eneste omkoblingsplads til modulvogntog på Fyn. Hvis vi ikke var med, så skulle alle modulvogntogstransporter til Fyn splittes op og samles enten i Taulov i Jylland eller på Stop39 i Slagelse. Det vil være helt urimeligt, hvis vi ikke kom med. Det er logik, at der bør være en nogenlunde jævn geografisk fordeling, siger Preben Greibe.

Ombygninger

En tilslutning af Tietgenbyen til motorvejsnettet kræver ifølge Trans Informs oplysninger en ombygning af de to rundkørsler ved til- og frakørslerne til motorvejen, samt at en svingbane skal udbygges, før de 25,25 meter lange modulvogntog kan rulle frit til og fra logistikcenteret. Prisen anslås til omkring 1,1 mio. kroner.

Der er ikke sat dato for Tietgenbyens tilkobling til modulvogntogenes vejkort. Forsøgsordningen ventes at træde i kraft i november, når formentlig en håndfuld af de godt 20 trafikknudepunkter, der kommer med i første fase, er klar til at modtage modulvogntogene. De øvrige trafikknudepunkter vil så følge efter drypvis, i takt med at tilkørselsforholdene bliver bragt i orden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062