Skiftende arbejdsopgaver giver store udsving
Blokvognstrækker udviser stor forskel i brændstof-forbruget alt efter opgavens karakter.
Af Finn Bjerremand
- Meget skiftende arbejdsopgaver, der veksler mellem meget lette transporter over til tunge transporter med totalvægt på omkring 100 ton, giver tilsvarende store udsving i forbruget, siger chauffør Hans Jacob Petersen hos Vamdrup Specialtransport.
Hans Jacob Petersen kører med en treakslet blokvognstrækker af mærket Volvo FH520 i Euro 5 udførelse med I-shiftgearkasse og træk på begge bagaksler.
Det er en af de få lastvogne, som ikke er udstyret med en kran i VSTs store flåde af specialkøretøjer.
Tidligere kørte han med en tilsvarende Volvo blokvognstrækker, hvor der var dog tale om en FH12 420 med Powertronic gearkasse.
Svært at sammenligneFH520 har i en måleperiode kørt 2,1 km pr liter brændstof mens AdBlue-forbruget ligger på ca. 3,5 procent af brændstofforbruget.
Det er nærmest umuligt at sammenligne brændstofforbrug for de to lastvogne, ligesom der heller ikke er to ens måneder. Hans Jacob Petersen, siger at forbruget sagtens kan svinge mere end en km pr liter fra den ene måned til den anden.
- Kører jeg mange dage med en vogntogsvægt på omkring 100 ton, vil det påvirke forbruget i negativ retning. Kører jeg med vogntogsvægte på mellem 35 og 50 ton, ser forbruget straks meget bedre ud, siger han.