Hvor er det suverænt
Automatiseret gearskifte er også den rigtige løsning, når der skal køres pakker
Af Finn Bjerremand
Det er en suveræn løsning – også for en fragtchauffør – med Volvos I-shift gearkasse.
En dag på vejen med en Volvo FM9, der anvendes til at ”køre pakker”, som det hedder i fagsproget, viste, at det er den helt rigtige konstellation, at have en gearkasseløsning med en form for automatiseret gearskifte.
Jeg tog med en af fragtbilerne fra Køpke Fragt A/S, der i dag ejes af Viktor Sørensens Eftf. A/S i Århus, ud på en rute i Vendsyssel.
Her fik jeg klar oplevelse af, hvordan det fungerer i virkeligheden. Blandt andet ved selv at køre Volvo’en og så se vognens normale fragtchauffør Kim Bendtsen køre.
En fragtchauffør arbejder jo næsten altid under tidspres. Et forhold, der ikke er blevet mindre efter de kraftige skærpelser af sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne. Uanset hvad, så skal pakkerne leveres og pakkerne skal hentes, de forventer kunderne jo.
Derfor drejer det sig om at udnytte hvert eneste minut af arbejdstiden. Det betyder at det er med at få læsset på Fragtcentralen i Aalborg og derefter komme ud i Vendsyssel og få fundet de enkelte modtagere.
Her er det fint, at chaufføren kan nøjes med at sætte gearvælgeren i D og så trykke på speederen. Herefter er det bare at følge trafikken og holde den rigtige kurs med rattet.
Bliver overrasket hver gangHver gang jeg kører en Volvo af den sidste generation med I-shift gearkasse, lader jeg mig overraske over, at det kan lade sig gøre, at få en robot til at skifte gear så fint. Det virker perfekt. I-shift sætter stille og roligt i gang, og man behøver ikke at tænke så meget over det. Ingen hop når der skiftes gear. Det er en ren fornøjelse.
Sådan er det også med denne FM9, der er købt med I-shiftgearkassen i en ”økonomipakkeversion”. Det betyder at den fine friløbsfunktion er til stede. I-shift går automatisk i frigear, når der er påløb, f.eks. ved kørsel ned ad bakke og på faldende terræn.
Selv ved kørsel på en vej, der bare falder lidt, går funktionen i indgreb. Så bremser bilen ikke i transmissionen, og bevægelsesenergien bliver udnyttet fuldt ud. Det betyder i sidste ende mindre brændstofforbrug. Stiger hastigheden for meget, går I-shift automatisk i indgreb igen.
Mange udfordringerDen dag jeg hjalp med at køre pakker, kom vi ud for mange forskellige udfordringer. Det var lige fra leveringer inde i nye villakvarterer til leveringer ude på landet, nede for enden af en stor bakke med snævre forhold og blød bund. Når man kører på bakker, er det selvfølgelig smart at ”låse” gearvælgeren i manuel, så man ikke lige pludselig får et uventet gearskift, der kan medføre tab af vejgrebet med trækhjulene.
FM9’ motoren, der yder 340 hk og som er en Euro 4 udgave, er vel passende til en vogn, der som denne fragtvogn kører med påhængsvogn nogle dage. Den skal nok klare det. Der er godt kraftoverskud.
Når man kører solo, er den helt over opgaven. FM9-testvogn er udstyret med Volvos effektive skivebremser med EBS mediumpakke, som er et elektronisk kontrolleret bremsesystem, der reagerer hurtigt. Et stort plus for trafiksikkerheden.
EBS-bremsesystemet er integreret i bilens elektroniksystem, og styreenheden i EBS styrer ved hjælp af elektriske signaler modulatorer, som kan sammenlignes med relæ-ventiler.
Modulatorerne regulerer igen lufttrykket til bremse-cylindrene. I systemet indgår også en række følere for blandt andet hjulhastighed og bremsebelægningsslitage.
Når føreren træder bremsepedalen ned, sendes der signaler om ønsket bremsetryk til styreenheden, som ud fra informationen bestemmer, hvordan modulatorerne skal regulere bremsetrykket for den pågældende aksel og hjul.
BlokeringsfrieI systemet indgår ABS blokeringsfrie bremser, belægningsslidtagefølere (LWS – Lining Wear Sensing) der angiver, hvornår der er ca.20 procent af bremsebelægningerne tilbage. Slitageudligning (LWC – Lining Wear Control) udligner slitagen mellem akslernes bremsebelægninger, og belægningsslitageadvarsel (Lining Wear Analysis) beregner resterende antal km for belægningerne.
Dertil kommer blandt andet bremseblanding (Brake Blending), der sørger for at de supplerende bremser går ind og støtter hjulbremserne. Testvognen er også udstyret med en VEB-motorbremse og affjedringen er med luft på begge aksler.
Luftaffjedringen på begge aksler gør det nemmere, når der skal læsses af og på, ligesom det er nemmere at tilpasse højden til påhængsvognen. Der er lavet gennemkørsel i forenden af påhængsvognen, så man kan køre igennem fra påhængsvognen og videre ind i forvognens lad over læssebagsmækken. Det er en god løsning, som da også er et must for en fragtmand. Chassiset er et såkaldt langt chassis med 5200 mm akselafstand.
TrafiksikkerFørerhuset er en dagversion, der specificeret med Euro Cruise pakken. Den omfatter bl.a. tekstilindtræk, taglugetonede ruder, el-ruder, gummimåtter, el-justerbare sidespejle, 12 volts eludtag på instrumentpanel, udvendig solskærm, fjernbetjent dørlås på passagerside, flaskeholder og nok så vigtigt - aircondition med automatisk temperaturkontrol (ECC).
Af hensyn til trafiksikkerheden er FM9’ udstyret med både bakalarm og kameraer, som gør at chaufføren kan se hvad der sker ude på højre side og tilsvarende ude i bagenden. Udstyret omfatter også startspærre, Xenon forlygter, Dynafleet logger tool og Volvo radio med ratbetjening.
Opbygningen omfatter et standard fragtlad fra Brdr. Plagborg i Lindved med læssebagsmæk.
Godt specificeret fragtvognMan må sige, at fragtmand Erik Køpke var fremsynet da han for ca. halvandet år siden købte Volvoen med I-shift gearkasse.
Det er som tidligere nævnt en rar oplevelse af køre denne FM9. Man sidder godt i førersædet og alle nødvendige instrumenter er til stede lige omkring føreren. Volvos cockpit er helt i toppen, med mulighed for at kunne overvåge vigtige funktioner og f.eks. det momentane brændstofforbrug.
Takket være kamera i højre side og ude ved bagenden er det muligt at holde øje med trafikken både på højre side – herunder også cyklister og ude ved bagenden kan man se hvad der sker lige bag vognen.