Sommers hjørne
TV programmer som Basta, Kontant og Operation-X afslørede sidste år, hvordan massevis af godtroende mennesker blev snydt for tusindvis af kroner af fup firmaer. Telefonsælgere ringede til – typisk mindre firmaer - og præsenterede opslagsværker, som de forsøgte at overbevise firmaerne om, at de på det nærmeste ikke ville kunne overleve, hvis de ikke var registreret der.
Det var opslagsværker som Virksomhedsregistret – Oplysningstjenesten, Dansk Teletjeneste, Danica Erhverv m.fl. – alle navne, der umiddelbart fik folk til at tro, at det var seriøse foretagender, de blev kontaktet af.
Selv om bagmændene har fået domme for ovennævnte fupfirmaer, har det ikke afholdt dem fra at starte op igen.
Og denne gang er vi hoppet lige i fælden! Nu er det så ikke annoncer/registreringer de sælger, men patroner til printere o.l. – Vi blev ringet op (uopfordret) af en særdeles veltalende person fra et firma ved navn Nordisk EDB Forsyning A/S. De beskrev de produkter, de kunne tilbyde os og det lød alt sammen meget plausibelt. Vi bestilte det – som sælgeren havde givet udtryk for var – originale patroner passende til vore printere. Prisen var helt i orden – der var nogle tusinde kroner at spare ved at købe hos dem. Ordrebekræftelsen kom dagen efter og varen fulgte nogle dage senere. Så langt så godt – normal forretningsprocedure.
Der gik et par dage, inden vi satte patronerne i printeren. Og milde himmel, sikke et svineri de lavede i printeren og farverne var langt fra de normale komplementærfarver, der skal bruges.
Vi ringer derfor til firmaet og siger – til en navngiven person, at vi returner patronerne. Det var helt i orden – for god ordens skyld sendte vi et brev med, hvor vi henviste til aftalen med den pågældende person, som jo havde forståelse for, at vi ikke kunne bruge deres produkter, der for det første ikke var originale patroner og for det andet jo slet ikke kvalitetsmæssigt levede op til vore forventninger. Dette skete primo december.
Mærkværdigvis får vi så en faktura fra dem efter, vi har haft dialogen med den navngivne medarbejder – og efter, vi har returneret varen.
Vi betaler selvsagt ikke fakturaen, og afventer en kreditnota.
Der sker ikke noget før ultimo februar, hvor vi pludselig får en rykker fra firmaet, hvor de forklarer, at vi ikke bare kan annullere handlen, hvorfor de holder fast ved, at vi har handlet med dem og, at fakturaen på de returnerede patroner skal betales - ellers ville sagen overgå til inkasso.
Jeg ringede så selv firmaet op for at få en redegørelse. En telefonsvarer siger, at ALLE medarbejdere desværre er optaget. Efter adskillige opkald får jeg fat i en svensktalende pige, der nok skulle få den person, der havde skrevet under på rykkeren, til at ringe tilbage. Dette skete først efter, at jeg havde sendt flere e-mails til den pågældende. Han fastholdt i telefonsamtalen deres forretningsprincipper og gentog, at vi ville blive sendt til inkasso, hvis ikke vi betalte..
Jeg blev naturligvis gram i hu og ”Googlede” derpå firmaet. Og himmel og hav – dumt, vi ikke havde gjort det, inden vi bestilte de famøse patroner. For det er sandelig ikke sødsuppe, der skrives om Nordisk EDB Forsyning. Det er selvfølgelig pinligt at indrømme, at vi har ladet os tage ved næsen, men jeg fortæller om det for, at I kære læsere i det mindste kan blive advaret.
Ha’ det godt til vi ses igen.