Favoritsteder for vintertest af rullende materiel
Testarbejde er blevet et stort erhvervsfelt i byerne Arvidsjaur og Arjeplog i Nordsverige
Af Finn Bjerremand
Bil- og lastvognsproducenter vil gerne være sikre på, at deres nye produkter også kan klare udfordringen i vinterhalvåret. Det gælder også for komponentproducenter og dermed også dæk.
Herhjemme er vi jo ikke sikre på ordentlige vintre længere, og det samme gør sig gældende de fleste af de steder hvor bilproducenterne bor. Samtidig vil man også gerne kunne afprøve tingene på et sted, hvor der ikke er så mange, der kan få nys om nye modeller og så videre.
Derfor er netop byen Arvidsjaur og nabobyen Arjeplog i Lappland blevet populære testområder. Der er der vinter, når der skal være det, med sne og frost.
Der findes også mange testcentre i dette område, der ligger lidt syd for Polarcirklen.
Nogle af de baner, der anvendes som køretekniske anlæg, er sandsynligvis nok tidligere militære anlæg, som er blevet i overskud efter den kolde krig.
I Arvidsjaur, som Trans Informs udsendte har besøgt flere gange, og senest to gange inden for kort tid, for at lave dæktest, har bl.a. testcentre for Continental og base for lastvognsproducenten Scania, der også har gang i prøvekørsler i området.
Nysgerrige teleobjektiverNår man ser to-akslede Europatrækkere med to-akslede presenningstrailere, der er på vej nordpå af Innlandsvägen, som Riksvej 45’ også kaldes, så ved man godt at lasten garanteret er par nye personbiler, der skal op og testes i vinterføret.
Et af de største problemer omkring testarbejdet i området, er nysgerrige fotografer.
De vrimler frem i området med store teleobjektiver, og gemmer sig i dragter, der falder ind i naturens farver. Det gælder for fotograferne om at få så mange billeder som muligt med hjem af nye og ofte camouflerede bilmodeller.
På årsbasis genererer hele biltestsegmentet omkring 1 mia. svenske kr. til Arjeplog og Arvidsjaur kommuner, så det er ikke nogen helt lille industri. I højsæsonen er der omkring 1000 personer beskæftiget i testindustrien i de to kommuner.
Center for pilotuddannelseArvidsjaur er også center for pilotuddannelse. Her findes nemlig uddannelsescenteret Scandinavian Aviation Academy, hvor bl.a. Ryanair får uddannet nye piloter. Arvidsjaur kommune, som ejer flyvepladsen, satser hårdt på at få flere flyrelaterede uddannelser til området. Den store udvikling med testcentre har været medvirkende årsag til, at man snart påbegynder en udvidelse af lufthavnens terminalbygning.
Den nye udvidelse, der er på 1700 m2 skal anvende 870 m2 til ankomsthallen, mens resten omfatter uddannelseslokaler til pilotuddannelsen. I øjeblikket er der 100 fly-elever, som er under uddannelse til pilot. Området er naturmæssigt også et fantastisk sted, så når man er her om vinteren, skal man selvfølgelig ud at køre i kane eller med snescooter. Ellers har man ikke rigtig været i Lapland.