Langtursforretning har udviklet sig til en mellemstor kran- og specialtransportør
Af Finn Bjerremand
Det er snart trekvart århundrede siden, at Lille Brøndum Vognmandsforretning blev startet af vognmand Anders Andersen. Det skete nemlig i 1937.
I 1965 startede Anders Andersens søn, Kjeld Andersen sin egen vognmandsforretning efter at have kørt som chauffør i faderens forretning siden begyndelsen af 60erne.
Kjeld Andersen, der boede i Bælum i Nordjylland, valgte at kalde sin forretning for Kjeld Andersen Transport, og han overtog senere sin fars forretning. I mange år opererede Kjeld Andersen Transport som typisk Skandinaviens-vognmand, der kørte industrigods ud af Danmark til vore nordlige nabolande. Mens returlasten bestod af træ i pakker.
I slutningen af 90erne forlod firmaet dog helt det konventionelle transportmarked på Skandinavien og gik i stedet over til et nicheområde med kran og specialtransporter, hvor der i kranopgaverne ofte også indgår større montageopgaver.
Det er fortrinsvis inden for feltet med industribyggeri, at man står for både transport, løfteopgaver og montage.
I begyndelsen af dette århundrede var det igen tid for et generationsskifte i den kendte virksomhed. Over en seks ugers periode i 2003, blev der gennemført et skifte.
Vognmand Morten Dalgaard Andersen, tog over efter sin far, Kjeld Andersen. Morten Dalgaard Andersen er ikke en typisk vognmand, fordi ud over at være vognmand, er han også ansat som kørselsleder hos sin største kunde, Karl Molin Stålkonstruktioner A/S, hvor han styrer planlægning af alle transporterne. Hertil hører også direkte kontakt med Molins kunder for at kunne forberede montage af stålkonstruktionerne ude på byggepladserne.
Derfor er kranførerne hos vognmandsfirmaet heller ikke kun kranførere, men ofte også uddannede smede. De fleste har suppleret deres uddannelse med svejsekurser m.v., og de virker oftest som byggeledere, når der rejses stålhaller.
Endvidere monteres også alle stålkonstruktioner for Kaas Stålbyg A/S, halmfyr for KF Halmfyr og træhuse for Green House A/S.
Derfor har KA Transport også ordet montage med i navnet, så det siden april 2005 har heddet KA Transport & Montage A/S.
Overalt i NordeuropaI 2005 overtog KA Transport & Montage A/S alle Karl Molins køretøjer og samtidig flyttede virksomheden til Terndrup. Opgaverne foregår i dag overalt i Nordeuropa, dog hovedsageligt i Danmark, Sverige og Norge.
KA Transport & Montage A/S har i alt 16 trækkere, hvoraf 11 er udstyret med kraner og dertil komme 37 specialtrailere og blokvogne.
Derudover beskæftiges der fast en del eksterne kranbiler og almindelige trækkere for at hjælpe med løsning af kundernes behov. KA Transport har efterhånden fået flere kraner af mærket Amco Veba, som man er meget glade for. Månedens køretøj er også udstyret med en Amco Veba , det er en 85 TM kran med en rækkevidde på 35 meter.
Meget at holde styr påDer er yderlige en kranvogn mere på vej af nøjagtig samme type. Den skulle være køreklar i uge 14 fortæller vognmand Morten Andersen til Trans Inform.
I alt beskæftiger KA Transport & Montage A/S 22 chauffører, montører og kranførere samt fem i administrationen, hvor også Morten Andersen’s kone Rikke tager en tørn.
Alle køretøjer og materiellet står Mortens far Kjeld Andersen og en af de ”gamle” montører Jan Larsen for.
- Vi forsøger at lave alle småreparationer og syn m.v. selv, og der er rigtig meget grej og værktøj med bilerne, så der er nok at holde styr på, siger Morten Andersen.