23948sdkhjf

Specialtrailere bliver mere og mere udbredt

En fleksibel vangeblokvogn er godt alternativ til en almindelig trailer – og også til store krantrækkere

En fleksibel vangeblokvogn er godt alternativ til en almindelig trailer – og også til store krantrækkere



Af Finn Bjerremand

Når man anvender store krantrækkere, det vil sige lastvogne på tre eller fire aksler, opbygget med store kraner og beregnet til at trække specialtrailere, stiller det automatisk også større krav til de trailere, der skal kobles efter.

For med de store kraner kan man ofte udføre meget komplicerede transport- og bakseopgaver, og det kan ofte forekomme, at emnet, der transporteres, stiller specielle krav til køretøjet. Derfor er der i dag flere og flere vognmænd, som anskaffer sig vangeblokvogne, der både kan registreres som almindeligt påhængskøretøj på gul nummerplade og som blokvogn til en tungere belastning - netop til at spænde efter en stor krantrækker.

En sådan vangeblokvogn er denne Månedens Køretøj fra den belgiske producent Faymonville.

Månedens køretøj, der i fagsproget hedder en Megamax, udmærker sig ved at have dobbelt udtræk, så den kan trækkes et godt stykke ud og så lige klare at kravle ned under de magiske ti meter fra kongetappen til bagkanten, når den er skubbet helt sammen.

Derved kan vogntoget i sammenskubbet stand holde sig under en totallængde på 16,5 meter og dermed forblive på gul nummerplade.

Når der er behov for at transportere tunge emner, kan vangetrailerens gule nummerplade byttes ud med blokvognspladen, som giver ret til at køre med større akseltryk og større vogntogsvægt.

Stor fleksibilitet

Månedens trailer er bl.a. udstyret med hydraulisk styring på begge aksler, hydraulisk svanehals og dobbelt udtræk. Det betyder, at den kan anvendes til mange formål, og med det dobbelte udtræk kan emnerne, der kan transporteres nede i mellem vangerne, være forholdsvis langt.

Som noget specielt er vangetraileren udstyret med bådstøtter, som kan flyttes til flere forskellige positioner, bl.a. så de kan stå skrå. Det giver gode muligheder for at flytte mange forskellige typer af både, specielt store sejlbåde med høj køl.

Der kan man lægge et eller flere kraftige bundstykker på tværs mellem vangerne og dermed opnå en meget lav transporthøjde over jorden. Det er jo det der tæller, når transporterne skal kunne passere under de mange lave broer her til lands.

Den hydrauliske svanehals gør det let at koble svanehalsen fra forenden af vangesektionen, ligesom man også har muligheden for at regulere lidt på højden.

Takket være den aftagelige svanehals er det også muligt at laste ind fra forenden. En selvkørende maskine kan for eksempel let køre op på vangerne fra forenden. Det giver gode muligheder for at transportere meget høje emner.

Man kan også lægge repos i, hvor det måtte passe og så anvende vangetraileren til at transportere emner, som er selvbærende.

Eller der kan lægges regulære bundsektioner i, så man kan transportere mere almindeligt gods.

Efter ønske

Månedens køretøj er helt specificeret som chauffør og kranfører Finn Ottesen har ønsket det. Men det er også ham, der skal anvende såvel bil som kran og vangetrailer, og med rigtig mange år i branchen som både chauffør, kranfører og montør, ved han præcis, hvordan han gerne vil have det.

Akslerne er af typen 12 ton fra SAF og ophængt med luftaffjedring, som også har højderegulering. De to aksler er hydraulisk styret fra kilen ved kongetappen. Et system der kan kobles om, så man i stedet kan styre med et joystick, som kan arbejde uafhængigt af kilens bevægelser.

Akslerne har hver et teknisk akseltryk på maks. 11,2 ton, mens kongetappen er beregnet til et teknisk makstryk på 20 ton. Vangerne i sengen er bygget med en længde på 4.650 mm, hvor der med det dobbelte udtræk kan opnås et maksimums-udtræk på 10.600 mm i vangerne. Ladhøjden over vangerne er 450 mm, hvilket betyder, at der også kan lastes højt gods oven på vangerne. Den aftagelige bund er i to sektioner og de er konstrueret så der er to forskellige højder til rådighed.

Endnu bedre udstyret

Den hydrauliske svanehals er udstyret med elokserede alusider, så eventuelt materiel og gods bliver holdt på plads. Hele traileren er HRM-metalliseret, så rust ikke lige med det første bliver noget tema. For at gøre det så godt som muligt på servicesiden, er vangetraileren også udstyret med et centralsmøringsanlæg af typen BEKAMAX, der har to pumper.

Der er også en elektrohydraulisk pumpe, som kan give hydraulisk tryk til systemet for at kunne virke som hjælpestyring og hydraulisk bevægelse af svanehalsen. Generelt er der tale om et flot og funktionelt produkt, hvor man kan se, at der er sket en forædling, hen imod, at sådan en vangetrailer, skal kunne løse mange forskellige typer opgaver.

Derfor er denne også endnu bedre udstyret end dem, vi tidligere har set. Men udviklingen går også mere og mere i retning af, at man skal kunne klare det hele og helst lidt til, selv om der er tale om et specialkøretøj.

Tekniske data:

Køretøjstype Vangetrailer

Type Faymonville Megamax Mega Z2L-V-KB-AA

Importør agentur Trailerpartner A/S Aabenraa

Måldata. Totallængde kort : 11200 mm / udtrukket 17400 mm

Seng Længde 4650 mm – udtrukket 10.850 mm

Repos akselsektion 2800 mm

Repos for 3750 mm

Kingpintryk Teknisk maks. Belastning 20 ton

Akseltryk 2 x 9 ton gul nummerplade / som blokvogn 2 x 11,2 ton

Akseltype SAF 12 ton aksler

Ophæng af aksler Luftaffjedring med hæve / sænk

Styring hydraulisk tvangsstyring af begge bagaksler

Hjulstørrelse 245 / 70 R 17,5

Svanehals reguleres hydraulisk og er aftagelig

Hydraulisk anlæg Elektrisk drevet hydraulikpumpe til hjælpestyring og aktivering af svanehalsen

Særligt udstyr Centralsmøreanlæg med to pumper af mærket Bekamax

Antirustbehandling HRM-metallisering af chassisramme/vanger

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078