23948sdkhjf

Fælles regler om biobrændstof

- Det er utrolig vigtigt, at vi i EU får nogle fælles regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt og reelt bidrager til at reducere CO2.

- Det er utrolig vigtigt, at vi i EU får nogle fælles regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt og reelt bidrager til at reducere CO2.



Det vurderer DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen som den eneste måde, hvorpå vi kan sikre vi, at biobrændstof forbedrer lastbilernes påvirkning af miljøet.

Hvis biobrændstof skal være mere miljøvenligt end det brændstof, vi bruger i dag, kræver det bl.a., at de afgrøder det udvindes af (majs og sukkerrør) dyrkes bæredygtigt.

I EU er der enighed om, at vi skal have 10 procent biobrændstof i biler i 2020. Der er også enighed om, at der skal laves fælles regler for, hvornår biobrændstof er bæredygtigt. Europa-Parlamentet og Kommissionen kan bare ikke blive enige om, hvordan reglerne skal lyde.

- Det er utrolig vigtigt, at man anvender de samme kriterier i hele EU – gerne i hele verden. Hvis ikke risikerer vi, at biobrændstof bliver dyrere i nogle lande, fordi deres kriterier er strammere. For et internationalt erhverv som vejtransport, vil det ikke give mening – kun fælles EU-kriterier giver mening. Ellers bliver det konkurrenceforvridende, hvis man kan købe biobrændstof billigere nogen steder end andre, siger Søren Hyldstrup Larsen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063