Efter 1. juni rejser du elektronisk…
Så er det ved at være sidste udkald for passager med papir-flybilletter: Fra den 1. juni i år tager den elektroniske flybillet over, og en æra er uigenkaldeligt slut.
Af Herbert Nielsen
Og godt for det: Med overgang til den papirløse billet sparer vi alverdens skove for hugst, samtidig med at vi høster også andre miljøfordele. Mens samtidig omkostningerne ved udstedelse af en billet falder drastisk – fra de 10 US dollars, som det totalt set koster at udstede en papirbillet, til kun én US dollar pr billet, når det går elektronisk.
Og det er jo et tal, der summerer sig op til en betragtelig størrelse: Godt tre milliarder US dollars sparer industrien hvert år efter den 1. juni. Og hvis denne besparelse ikke direkte kommer ned i forbrugerne lommer, vil den i hvert fald være med til at støtte en luftfartsindustri, der har svært nok ved at tjene penge til at dække sine stigende udgifter. Og det betyder vel i sidste hånd også penge sparet for forbrugere med rejsefeber.
Bag processen med overgang til elektroniske billetter, e-tickets, står FN-organet IATA, der satte processen i gang i 2004. Dengang var kun 18 procent af alle udstedte billetter e-tickets.
I dag er denne andel oppe på over 93 procent, men der er jo så også kun mindre end 100 dage til deadline. Dengang i 2004 udstedte billetagenterne verden over godt 28 millioner papir billetter om måneden. Dette tal er nu faldet til mindre end tre millioner pr måned.
Ujævnt trav i processenFremgangen er imidlertid ikke jævnt fordelt på verdensplan.
I Afrika ligger andelen af e-ticket nu på kun 83 procent, mens den når op på de 84 procent i Mellemøsten.
Det store smertensbarn er imidlertid, som man kunne vente, Rusland og CIS-landene. Her er procenten nu kun godt tre måneder før lukketid helt nede på 54 procent. Og det skyldes ikke mindst, at disse landes regeringer har tøvet længe – for længe – med at tilvejebringe de lovændringer, der skulle gøre rejser med e-tickets lovlige.
Men disse ”efternølere” tegner sig heldigvis kun for godt otte procent af alle udstedte billetter i verden, og alle kræfter sættes nu ind for at klare overgangen til den papirløse rejse også dér inden fælden klapper..