Efterspil til vognmandsstrejke
Stormbudets biler kører igen for fuld kraft, men to vognmænd er efterfølgende opsagt, og de øvrige fik ikke helt, det de troede.
Af Lars Lassen
De kurervognmænd, der kører for Stormbudet ApS, fik kun kort til at fejre den aftale, de mente de fik i hus mandag 19. februar, efter en en-dages vognmandsstrejke, der lammede store dele af Stormbudets trafik.
Alle biler kørte igen tirsdag morgen, men Stormbudets ejer Anders Christensen fastslog herefter, at han kun delvist var gået ind på vognmændenes krav. Efterfølgende er to af vognmændene blevet sagt op.
Torsdag mødes Anders Christensen med vognmændene enkeltvis og præsenterer dem for et tillæg til deres kontrakt, hvor Stormbudet fastholder pladslejen på det hidtidige niveau.
- De får faktisk en ordning som er langt bedre, fordi de får et variabelt brændstoftillæg, der følger udviklingen i dieselpriserne, siger Anders Christensen til Transport-Tidende.
Ingen responsDe selvstændige vognmænd, der kører for Stormbudet ApS, valgte angiveligt det drastiske skridt at holde stille, fordi de forgæves har bedt om forhandlinger om afregningen fra Stormbudet ApS.
- Sådan som tingene er skruet sammen i dag, så er det umuligt at få økonomi i tingene. Derfor har vi henvendt flere gange henvendt os til ledelsen af Stormbudet, for at finde en løsning i fællesskab. Men uden resultat. Derfor gik vi for to uger siden sammen om en fælles henvendelse til Stormbudet, hvor vi stillede krav om en nedsættelse af pladsbidraget. Her satte vi en tidsfrist til i fredag 19. februar, og da vi ikke har fået respons, er vi blevet enige om at holde stille, forklarede Finn Marcher, der er talsmand for de aktionerende vognmænd, til Transport-Tidendes Nyhedsbrev på aktionsdagen.
Dagen efter fortalte Finn Marhcer:
- Vi holdt et møde med ledelsen i går, hvor vi drøftede vores krav. Jeg blev efterfølgende ringet op af ledelsen og fik besked på, at man opfyldte vores krav – blandt andet om nedsættelse af pladslejen, som vi har ønsket. Den besked gav jeg videre til alle vognmændene, og alle biler kørte ud klokken syv som normalt, siger Finn Marcher.
Kun rygterAnders Christensen har svært ved at genkende forløbet, som det er beskrevet af vognmændene, der afviser at have modtaget en liste med krav.
- Jeg havde hørt, der var noget på vej via en disponent, men jeg havde ikke modtaget noget officielt. Derfor beder jeg om et møde om tirsdagen, da jeg er optaget mandag. På trods af det vælger de at holde stille om mandagen, siger Anders Christensen, der ikke lægger skjul på, at han er skuffet over vognmændenes handlemåde.
Anders Christensen og Finn Marhcer er heller ikke enige om, hvad det helt præcist var, der blev aftalt mandag.
Stormbudets ejer fortæller, at han afviste kravet om ændringer i afregningen i forbindelse med aften- og weekend vagter.
- Det glemte talsmanden at fortælle videre og derfor opstod, der forvirring om aftalen. Derfor var jeg nødt til at skære igennem og tog så et møde med vognmændene enkeltvis om torsdagen, hvor jeg fremlagde en aftale, som langt hen ad vejen er bedre end den de selv havde lavet, mener Anders Christensen.
Finn Marcher erkender, at brændstoftillægget er en velkommen forbedring.
- Men det har været standard i resten af branchen mere end et par år. Den tillægskontrakt som Anders Christensen har præsenteret, opfylder kun delvis, det der var aftalen, siger Finn Marhcer, der har kørt for Stormbudet i snart tre år.
Stormbudet har ifølge Finn Marcher opfyldt vognmændenes krav om en lidt lavere pladsleje ved aften- og weekendvagter, til gengæld for indførelsen af en fast obligatorisk vagtordning, hvor alle vognmænd skal deltage. Kravet om en højere minimumsbetaling i dagtimerne og på aften- og weekendvagter er afvist. Der skal også være enighed om at undersøge mulighederne for billigere alternativer til det GPS-overvågnings- og alarmanlæg, som flere af vognmændene lejer hos Stormbudet. Stormbudet opgiver også opkrævningen af et mindre månedligt administrationsgebyr.
Flere møderStormbudets ejer afviser, at opsigelsen af de to vognmænd er begrundet i aktionen forrige mandag.
- Der var andre og i øvrigt vidt forskellige årsager til de to opsigelser, siger Anders Christensen.
Da Transport-Tidende afslutningsvis spørger Anders Christensen, om der er ting han ville have gjort anderledes fremover, kommer svaret prompte.
- Jeg vil være flinkere til at holde fællesmøder med vognmændene, så den her slags bliver taget i opløbet, slutter Anders Christensen.