23948sdkhjf

Mærsk i samme klemme som vognmændene

Globale speditører presser de store containerrederier på fragtraterne.

Globale speditører presser de store containerrederier på fragtraterne.



Europæiske vognmænd har i årtier kæmpet med en ubehageligt smal bundlinje. Det går straks meget bedre hos speditørerne, der har kunnet tilbyde transportkøberne en samlede transport- og logistikløsninger, med en stor underskov af vognmænd, som underleverandører, der kan spilles ud mod hinanden, når der skal forhandles priser.

Nu skriver dagbladet Børsen, at de store globale containerrederier, som danske Maersk Line er endt i en lignede klemme.

En stadigt stigende andel af containertrafikken fra Asien til Europa og Nordamerika går via store speditionsvirksomheder, som schweiziske Kühne+Nagel. Den nuværende speditørandel er opgivet til 30 procent, men Kühne+Nagel forventer at speditørernes markedsandel vil vokse til 50 procent i 2015.

De store containerrederier mister dermed den direkte kontakt til transportkøber og speditørerne kan fra deres nøgleposition presse priserne ved at få containerrederierne til at underbyde hinanden – til gavn for transportkøber og speditørerne selv.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078