23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rekordår med store stigninger på gods

Akkurat som for tidligere år, var det også i 2007 fragttrafikken, som tegnede sig for den største vækst, nemlig på hele 10 pct. i 2007, men rederiet opnåede samtidig et særdeles flot år målt på antallet af køretøjer og passagerer på rederiets 13 ruter.

Akkurat som for tidligere år, var det også i 2007 fragttrafikken, som tegnede sig for den største vækst, nemlig på hele 10 pct. i 2007, men rederiet opnåede samtidig et særdeles flot år målt på antallet af køretøjer og passagerer på rederiets 13 ruter.

Således transporteredes der i alt mere end 20, 5 mio. passagerer og 4,5 mio. personbiler, hvilket er en stigning på henholdsvis 3,5 pct. og 3,7 pct. i forhold til 2006.

Og indeværende år tegner lyst for rederiet på grund af den fortsatte stigende industrielle udvikling i hele Østersøområdet, ligesom udvidelsen af Schengen-aftalen også skaber yderligere vækst indenfor fragtområdet.

- Derfor vil Scandlines fremover koncentrere sig om at udbygge det internationale rutenetværk i Østersøområdet, fremhæver rederiet, som allerede i efteråret 2007 tog hul på en strategisk satsning indenfor fragttransport i Østersøområdet med åbningen af fragtruten mellem Rostock og Hanko i Finland.

Også på ruterne mellem Gedser-Rostock og Rostock-Ventspils i Letland er kapaciteten og afgangs-frekvensen øget.

Danmark–Tyskland

På linierne mellem Danmark og Tyskland blev der i 2007 transporteret 8,7 mio. passagerer (+4,5 pct.), godt 2,1 mio. personbiler (+6,1 pct.) samt 498.745 lastbiler (11,1 pct.)

Højdespringeren i vækst er Gedser-Rostock-linien, som opnåede 1,6 mio. passagerer (+6,9 pct.), 294.387 personbiler (+15,2 pct.) og 110.947 lastbiler (+8,4 pct.). Intet mindre end en milepæl i løbet af liniens 100-årige historie.

Scandlines volumenmæssige største rute, Rødby-Puttgarden opnåede en imponerende vækst i fragt på 11,9 pct.

Helsingør – Helsingborg

Også Helsingør-Helsingborg overfarten gik frem i 2007. I alt 8,1 mio. passagerer blev transporteret på rutens tre færger, hvilket er en fremgang på 3,2 pct. i forhold til året tidligere. Antallet af personbiler nåede med en mindre fremgang på 0,3 pct. op på i alt 1,3 mio., mens antallet af lastbiler nåede op på 304.274 – en stigning på hele 7,1 pct.

Indenrigsruterne

De tre danske indenrigsruter, Spodsbjerg-Tårs, Bøjden-Fynshav samt Esbjerg-Fanø fortsatte en positiv udvikling. I alt blev der transporteret 2,6 mio. passagerer (+0,6 pct.), 625.097 personbiler (+2,1 pct.) samt 42.564 lastbiler og trailere (+10,8 pct.)

Scandlines har imidlertid med virkning fra 1.1. 2008 solgt disse tre ruter til Clipper Group.

De baltiske ruter

Scandlines har de seneste par år satset målrettet på at ekspandere i Østersøområdet, og det positive resultat viste sig da også i 2007.

På de fire overvejende fragtruter nåede antallet af lastbiler og trailere op på 92.399, hvilket er en fremgang på 5 pct., 14.626 personbiler (+2,8 pct.) samt 92.223 passagerer (+1 pct.).

Med indsættelsen af ” Fellow ”betjenes ruten Rostock-Ventspils nu af i alt 3 skibe.

Ruten fra Rostock til Hanko i Finland er tillige fra nytår styrket, idet de to store søsterskibe, ”Merchant” og ”Aurora” nu betjener ruten, oplyser Scandlines.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.127|