23948sdkhjf

Levende danske havne

Danske Havne er ked af, at der stadig er folk, som taler om ”havnedød”, når det gælder de danske erhvervshavne, og nu viser statistikken af dødeligheden er en myte

Danske Havne er ked af, at der stadig er folk, som taler om ”havnedød”, når det gælder de danske erhvervshavne, og nu viser statistikken af dødeligheden er en myte



Mange taler om, at erhvervshavnene nedlægges og omdannes til boliger eller rekreative arealer. Det er utvivlsomt et tema for mange erhvervshavnes vedkommende. Men det er aldrig dokumenteret, om havnene rent faktisk nedlægges eller blot har tilbagegang, påpeger Danske Havne, som stiller spørgsmål ved, om billedet af havnenes død holder i forhold til den faktiske udvikling?

Og med opbakning fra statistikken, kan havnene svare:

- Nej, ikke hvis man dykker ned i tallene. For i perioden mellem 1990 og 2006 har Danmark haft i alt 140 havne og færgelejer med godstrafik, forstået som anløb af enten fragtskibe eller færger.

Der er meget stor forskel i størrelsen af de forskellige havne. De spænder lige fra de allermindste færgelejer, som f.eks. havnen på Anholt, til de allerstørste, som er Esbjerg Havn målt på areal, og Fredericia Havn eller Århus Havn målt på årlig godsomsætning.

Mistet 10 havne

16 havne, som var aktive i 1990, har i dag ikke længere aktiv godstrafik. Til gengæld er der seks havne, som ikke havde godstrafik i 1990, men som har fået det siden og har det i dag. Netto har Danmark derfor ”mistet” 10 havne i perioden 1990-2006.

Fem havne er i perioden 1990-2006 ophørt med at have godstrafik, men har stadig personfærger (f.eks. Ebeltoft), eller fiskeri (f.eks. Kerteminde).

Yderligere to havne er lagt under en anden havn eller selskab (f. eks. Middelfart) og er således kun statistisk ophørt med at have godstrafik.

For de syv er der ikke tale om et reelt ”tab” af havne.

10 nedlagte havne er ikke mange, når man tænker på bygningen af broer og motorveje samt konkurrencen fra lastbiltransport. Meget skyldes selvfølgelig landets geografiske situation med mange større og mindre øer. De mange små havne og færgelejer er således altafgørende for øsamfundenes overlevelse. Havnene som helhed er et vigtigt aspekt af landets forsyningssikkerhed og mobilitet.

Fremgang til de fleste

- Dertil kan anføres, at 2/3 af havnene har haft fremgang i godsomsætningen i de sidste fem år, lyder det fra Danske Havne, som på den baggrund konstaterer, at rygtet om havnenes død må altså siges at være stærkt overdrevet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094