23948sdkhjf

Mere bøvl til vognmænd

DTL: Ændrede køre- hviletidsfortolkninger giver administrativt bøvl

DTL: Ændrede køre- hviletidsfortolkninger giver administrativt bøvl



- Administrativt bøvl uden at det på nogen måde giver gevinst for trafiksikkerheden.

Så kontant er vognmandsorganisationen DTLs umiddelbare reaktion på den nye vejledning fra Rigspolitiet om undtagelser fra køre- hviletidsreglerne.

- Et godt eksempel på at de nye undtagelser kommer til at betyde omfattende administrativt bøvl for vognmændene er indsamling af industriaffald. Indsamling af industriaffald er nu ikke længere undtaget, selv om indsamlingsmetoden ofte er nøjagtig den samme som ved husholdningsaffald, der som bekendt er undtaget. Lægger man oven i dette problemerne med snerydning i weekender og den manglende mulighed for at udskyde det ugentlige hvil, er det tydeligt, at de administrative byrder bare vokser og vokser, udtaler vicedirektør i DTL Morten Lindbo.

DTL kritiserer også, at vejledningen først er klar her, hvor der kun er 5 arbejdsdage tilbage i det gamle år.

- De virksomheder der foretager kørsel, som pludseligt er underlagt reglerne om køre- hviletid kan ikke nå at anskaffe sig et førerkort til fartskriveren og sørge for uddannelse og alt det andet, der følger med nu, hvor de pludselig er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, siger Morten Lindbo.

Ikke kun torne

DTL advarede allerede om tidsproblemerne på et møde i foråret i ministeriet, og derfor skrev DTL også i sidste uge til Justitsministeriet og bad om yderligere udsættelse af håndhævelsen af de nye undtagelser. DTL har ikke modtaget svar på henvendelsen.

- Vejledningen er dog på mange måder positiv. Rigspolitiet har lyttet til erhvervet på en række vigtige punkter, bl.a. når det gælder vejarbejde og kørsel med varm asfalt, og så giver den klar besked i forhold til, om den enkelte kørsel er undtaget eller ikke undtaget fra reglerne om køre- hviletid, hedder det fra organisationen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063