23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Korte ture og megen kø-kørsel koster

Treakslet trækker i Euro 5 udgave til containerkørsel i hovedstadsområdet kræver sin daglige dosis af diesel og AdBlue

Treakslet trækker i Euro 5 udgave til containerkørsel i hovedstadsområdet kræver sin daglige dosis af diesel og AdBlue

Af Finn Bjerremand

Dieselforbrugs-tallet på den nye Volvo FH440 i Euro 5 udgave, som chauffør Pia Adamsen kører med hos Dania Trucking AS i København, er påvirket af megen kø-kørsel.

Pia Adamsen, der ellers er meget glad for sin nye Volvo, siger til Trans Inform, at hun synes, at brændstofforbruget burde være bedre.

Vognen er kørt til, og i måleperioden har der været en del kørsel med tomme containere.

Omkring hovedstadsområdet er der normalt både meget kø-kørsel og mange korte ture – dette giver en alt for høj tomgangsprocent, som ikke lige frem plejer at pynte på forbrugstallet

Stærkt trafikeret

Når der køres på motorveje er det ofte stærkt trafikerede motorvejs-strækninger, hvor kø-kørsel er en daglig foreteelse. Det er heller ikke med til at fremme økonomisk kørsel.

Pia Adamsens Volvo, er bl.a. udstyret med I-shift, som også bør være en besparelsesfaktor på brændstofsiden.

Kørsel i Jylland

Hos Dania Trucking i Århus har man en helt tilsvarende Volvo FH440, der på en dags måling kører omkring 3,50 km pr. liter dieselolie.

Dette forhold skyldes ganske enkelt at man på lange stræk i Jylland kan holde en god konstant fart uden for megen kø-kørsel, når ikke man lige er i Trekantsområdet eller indenfor byzonen i Aarhus.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078