Jungheinrichs nye ERE 225 elpalleløfter lover kvik effektivitet koblet med høj komfort og betjeningsvenlighed
Af Lars Lassen
HAMBORG – Ønsket om højere hastighed på eldrevne palleløftere til lastning og losning af lastbiler, samt transport af paller over længere afstande i de stadigt større lagerbygninger har øget interessen for palleløftere med ståplads til føreren. For her rækker fodgænger-tempo ikke helt til behovet.
Jungheinrich kunne på HI-messen i Herning fremvise et helt nyt og velgennemtænkt bud på, hvordan et sådant værktøj skal strikkes sammen: ERE 225, der kan køre 9,5 kilometer i timen med gods optil 2,5 tons og hele 12,5 kilometer i timen uden belastning på gaflen.
Siden 2005 har Jungheinrich markedsført ERE i den såkaldte 1-serie (Range 1), der er et naturligt crossover mellem fodgænger palleløfteren og en palleløfter med ståplads. Den nedfældelige stålplade og de udfældelige hoftestøtter gør tilmed ERE 1 serien interessant som medbringer palleløfter på lastvogne på grund af det relativt beskedne pladsforbrug.
Stående
ERE 2 serien er derimod målrettet til den stående bruger. Platformen er blevet fast, og der er også faste sider op til albuehøjde med gelænder, hvilket sikrer optimal sikkerhed og tryghed for føreren. En ganske fornuftig løsning, når ERE 225 faktisk er hele 25 procent hurtigere end ERE 1-serien og råder over 40 procent flere kræfter med en 2,8 kilowatt motor.
- Jungheinrich har udviklet ERE 225 for at følge trenden imod en udvidet brug af stand-on palleløftere og resultatet er et helt nyt og endnu mere ergonomisk platformskoncept, der er tilpasset brugernes behov, når det gælder både anvendelighed og komfort, siger Oliver Hiekel, der er leder af Jungheinrichs palleløfter produktion.
Platformen på ERE 225 er rummelig. De høje sider betyder sammen med det elektriske ’styr’, der kan betjenes med både højre og venstre hånd, at føreren kan betjene palleløfteren med enten front eller højre eller venstre side imod køreretningen. Det giver optimal bevægelsesfrihed og overblik for brugeren.
Dobbelt
Den høje hastighed – der faktisk er mere end det dobbelte af de maksimale seks kilometer i timen, som man finder på fodgængerbetjente palleløftere – gør selv mindre bump til en lidt voldsom oplevelse. Hvis altså ikke lige Jungheinrich havde tilføjet ShockProtect, der dæmper stød fra underlaget markant, så man derved skåner både bruger og last.
Det rat-lignende styr er som nævnt helt elektrisk og indeholder ergonomisk udformet kørekontakt og bremse. Styreudsving er progressiv, så et 90 graders sving kun kræver et 70 graders udsving på styret. En bogstaveligt talt smal sag på det kompakte ’rat’.
Styretøjet er naturligvis kombineret med Jungheinrichs eget gennemtestede Curve Control system, der automatisk sænker hastigheden afhængigt af styreudsving, så farten tilpasses forholdene.
Batteripakken kan naturligvis udskiftes på en egnet batteristation. Det kræver blot, at afskærmningen løftes og låsegrebet løsnes, før hele batteripakken kan trækkes ud og erstattes af en ny kasse med friske elektroner.