Det hele på en side
Danske Fragtmænd præsenterede næste version af internetbookningssystemet WebFragt på HI-Messen i Herning
Af Lars Lassen
Danske Fragtmænd har gennem årene lagt betydelige kræfter på selv at udvikle it-systemer, der understøtter virksomhedens forretningsgange. Et af de mest markante fremskridt i de senere år, har været internet bookningssystemet WebFragt, hvor kunderne via en webbrowser har kunnet udfylde fragtbreve og samtidig booke forsendelsen i Danske Fragtmænds system.
Men systemet står nu over for en kraftig forbedring af brugervenlighed med lanceringen af WebFragt Pro, der blev præsenteret på HI-Messen i Herning i starten af september.
Den nuværende version af Webfragt kræver, at kunden skal klikke sig gennem en håndfuld skærmbilleder, hvor der skal tilføjes information på hvert enkelt side. Det betyder, at det er forholdsvis svært at holde overblikket for brugeren.
- Det har vi nu løst i WebFragt Pro, fordi alle de nødvendige oplysninger fremover indtastes i et enkelt skærmbillede, så kunden har fuldt overblik over de data, der er blevet indtastet i det elektroniske fragtbrev, forklarer Ann Bach Bjerregaard, Danske Fragtmænd.
Indtastningen af det elektroniske fragtbrev fungerer både som en bookning af forsendelsen hos Danske Fragtmænd og via print funktionen, der både udskriver selve fragtbrevet og så de labels, der skal klistres på forsendelserne.
- Antallet af labels kan naturligvis tilpasses antallet af kolli, så hele forsendelsen kan klares i samme ’forretningsgang’, siger Ann Bach Bjerregaard.
Kunden kan også tilføje detaljer, som levering på efterkrav eller antallet af eventuelle returpaller.
Den største gevinst
Netop printet af labels med modtagernavn og adresse er med til at gøre WebFragt Pro til en fordel for både kunden, modtageren, Danske Fragtmænd og fragtmanden selv.
- Det er her, den allerstørste gevinst findes, fordi kunden leverer en tydelig og komplet forsendelsesoplysning, der viser hvem modtageren er og hvor han bor, samtidig med at mærkaterne er påtrykt de stregkoder, som vi skal bruge til sorteringen og registreringen af forsendelsens vej gennem vores distributionsnetværk, siger salgs- og marketingsdirektør Peter B. Jepsen, Danske Fragtmænd.
- Man kan sige, at kunden selv laver arbejdet for os, men han har selv gevinsten ved, at leveringssikkerheden er helt optimal sammenlignet med en håndskrevet lap, der er klistret på forsendelsen, siger Peter B. Jepsen.
Danske Fragtmænd forventer at tage Webfragt Pro i brug i midten af oktober. Præsentationen på HI-messen var ikke kun rettet mod nye kunder, men i høj grad også mod gamle trofaste kunder hos Danske Fragtmænd.
Bedre at vise det
- Det er jo let at sige, I kan bare klare det hele på nettet. Det er langt bedre at vise, hvilke fordele systemet har for kunderne. Derfor afholder vi også en række seminarer, der viser brugerne, at både vi og de selv har en gevinst ud af systemet, siger Peter B. Jepsen.