Euro-Leasing oplever i øjeblikket stort vækstpotentiale for udlejningsbranchen og er ikke sen til at reagere på udfordringen: Det gælder både øget synlighed og en klar investering i fremtiden.
Af Finn Bjerremand
De gode tider for erhvervslivet har medført et boom i hele transport og logistikbranchen og mange brugere af rullende materiel, står for at skulle skifte ud i den nærmeste fremtid. Og her er Euro-Leasing klar til at spille en vigtig rolle.
Samtidig viser undersøgelser, at lejeformen kan forventes at erstatte en stor del af de øvrige finansieringsformer fremover.
Derfor vil Euro-Leasing øge nyinvesteringerne på alle de markeder, hvor koncernen er til stede. Efter ni år i markedet for udlejning af rullende køretøjer, der både omfatter trækkende enheder og påhængskøretøjer vil tempoet blive skruet op.
Således vil man have øget fokus på det nordiske udlejningsmarked, hvor forventninger er at øge investeringerne med 25 til 30 procent.
Koncernen investerede i 2006 omkring 60 mio. euro og i år forventes dette tal at nå op på 75 mio. euro. I 2006 var omsætningen på 150 mio. euro, den forventes her i 2007 at nå op på 170 mio. euro.
Euro-Leasing har en udlejningsflåde på ca. 11.000 enheder, omfattende både trækkere, trailere og påhængsvogne fra førende europæiske udbydere af materiel.
Meget større flåde
Selskabets store investeringslyst betyder, at flåden vil blive udvidet med ca. yderligere 2000 enheder i år. Udlejningsraten ligger tæt på 98 procent, og flådens gennemsnitsalder ligger på ca. 2,4 år.
- Vil vi fremover satse stærkt på udlejning af nye DAF, Mercedes og MAN lastvognstrækkere, siger regionalchef Palle Hansen Euro-Leasing A/S Danmark
I Danmark er man startet modsat i forhold til opstarten i Tyskland. Herhjemme startede man op den første oktober 1998 med 88 enheder, hvor en enkelt kunde tog de 80 enheder. I dag har selskabet godt et par tusinde enheder.
- Siden er det gået stille og roligt fremad indtil for et par år siden, hvor man virkelig begyndte at give den gas, som koncerndirektør Ralf Faust udtrykker det.
I Danmark har man stort set kun haft fokus på store kunder, til gengæld tilbyder man både kort og langtidsleje. I Tyskland har det generelt været modsat. Der har man haft fokus på det mellemstore kundesegment og udelukkende tilbudt langtidsleje.
Fremover vil man i Danmark også have fokus på både små og mellemstore kunder.
Også uden for arbejdstid
På servicesiden har Euro-Leasing valgt at outsource det hele til leverandørerne, der i forvejen har et stort udbygget servicenet. Euro-Leasing A/S har igennem alle årene haft døgnservice, så kunderne også uden for normal arbejdstid kan blive hjulpet.
Denne service betragter man hos Euro-Leasing A/S som en normal service over for kunderne.
Som noget særligt går Euro-Leasing også ud og overtager en eventuel ejet vognpark eller trailerflåde, når der indgås nye lejeaftaler med kunder. Det betyder at kunderne ikke skal tænke på hvordan de nu bedst kommer af med det gamle materiel.
Opmærksom på nordiske mål
På vort spørgsmål om man er klar til at tage skridtet fuldt ud og investere i nordisk-specificerede køretøjer, svarer Ralf Faust, at man fra Euro-Leasings side er opmærksom på nødvendigheden i at have de korrekte akselstande og vægtdata på trailerne, ligesom man vil kunne tilbyde rigtige treakslede trækkere, hvor der dog først vil være leveringsmulighed til næste år.
Euro-Leasing har i Danmark hovedsæde i Padborg samt depoter i Esbjerg, Taulov, Århus, Aalborg og Albertslund. I Finland, Norge og Sverige er Euro-Leasing repræsenteret gennem private serviceforhandlere.
Netop nu er Euro-Leasing ved at starte et udlejningsselskab op i den polske by Stettin, hvor man gennem fem år har været til stede med et handelsfirma. Tjekkiet er sandsynligvis det næste potentielle område for det ambitiøse udlejningsselskab.