Vognmandens værksted endte med at udvikle sig til en opbygger-virksomhed for eksterne kunder. Og der er travlt hos Schmidt Tip
Af Finn Bjerremand
I Løgumkloster er der stille og roligt opstået en opbygger-virksomhed, der klarer alt det de andre ikke vil bruge tid på
- Det er den ekstra finish, så som en skuffe mellem hjulene, specialtilpassede skørter - alt det som de store opbygger-virksomheder ikke vil bruge tid på, at vi lever højt på, siger Thomas Schmidt, der er indehaver af Schmidt Tip i Løgumkloster.
Firmaet har til huse hos Thomas Schmidts fars vognmandsfirma Peder Schmidt.
- Det hele startede i 2001 efter, at jeg kom hjem fra et tre måneders ophold i staten Montana i USA, hvor jeg lige var ovre og køre Peterbilt, fortæller han.
Spændende opgaver
Værkstedet hjemme i vognmandsvirksomheden kom til at danne ramme om det nye firma, Schmidt Tip, der siden har løst mange spændende opgaver.
- Vi har bygget ladkasser, opbygget to skovbiler med kraner og det hele, og flere tippelad fortæller Thomas Schmidt og tilføjer:
- Vi har også renoveret en fire–fem påhængsvogne, hvor nogle af dem har fået lavet ny overramme.
Netop nu er man tæt på at skulle aflevere en komplet opbygget skovbil på et nyt Scania R620 chassis til vognmand Reinhard Port i Løgumkloster.
Når Thomas Schmidt siger vi, er det lillebror Mogens Schmidt og ham selv, han mener. Desuden har firmaet en deltidsansat, som går ind og løser forskellige opgaver. Ved siden af opgaverne for de eksterne kunder, serviceres vognmandsfirmaets egen vognpark.
Stor erfaring i tippelad
- Vi har masser at lave og har netop afgivet tilbud på flere tippelad, oplyser Thomas Schmidt, som har særdeles stor erfaring i at producere netop tippelad. I perioden 1996 til 2000 var Thomas Schmidt, der er udlært hos Højbjerg Maskinfabrik i Rødekro, nemlig ansvarlig for produktionen af DAPA tippelad.
- Vi har da også oplevet at DAPA har henvist opgaver til os, fordi vi har ressourcerne til at lave alt det kunderne ønsker, herunder også de små finesser, oplyser Thomas Schmidt