Stålprisernes himmelflugt og efterspørgslen efter materiel har givet nye tider for ophuggere. Selv ellers skrotmodne skadede lastbiler genopbygges østpå. Der er dog fortsat behov for brugte dele til danske kunder
Af Finn Bjerremand
At man hos en af Danmarks store bilkoncerner Ejner Hessel A/S, har meget travlt, er ikke så overraskende i disse tider, men det er nok de færreste der forestiller sig, at det også gælder ophuggerafdelingen ved hovedkvarteret i Brande.
Men her er der - om nogen steder - gang i forretningen. Årsagen er stigende priser på metal, større behov for brugte dele i bl.a. tidligere østlande er nogle af årsagerne.
Ødelagte vogne genopbygges
Værkfører Ole Andresen, der har passet den del af forretningen i mange år, er konstant presset af glødende telefoner og interesserede kunder.
Der er nemlig rigtig mange udenlandske kunder - specielt polske - der har fundet ud af, at det er i Brande det foregår.
- Nu til dags køber de ikke blot løse stumper, men hele trafikskadede køretøjer sælges til eksport til f.eks. Polen, hvor man takket være de noget lavere arbejdslønninger kan finde økonomi i at genopbygge køretøjerne igen.
I Danmark går en trafikskadet lastvogn, der har fået ødelagt vitale dele bare til skrot. Men i lande som Polen kan den slags køretøjer faktisk genopbygges. Det betyder så også, at der bliver færre løse dele til rådighed, fordi hele vraget bliver sendt af sted.
Denne udvikling indebærer, at det i dag er færre løse dele, som på den måde bliver lastet i containere og udskibet til fjerne områder.
Østeuropæisk pres
I hele det Østeuropæiske område og i landene lige øst for sker der en rivende udvikling, som også giver pres på logistiksegmentet. Men de færreste har ressourcer til blot at købe nyt materiel, så det betyder, at der købes meget brugt materiel, som udløser et stigende behov for reservedele.
Afsætningen sker da også i Danmark, om end i en lidt mindre målestok. Det er som regel til værksteder, der f.eks. står og mangler en brugt gearkasse eller motor. Det være sig både til Volvo, Scania, Mercedes og flere andre mærker.
Der er i alt ansat seks medarbejdere i Hessels ophuggerafdeling inklusiv værkfører Ole Andresen. De øvrige ansatte er to svende og tre polske medarbejdere, der alle tre er fastansatte.
Skruet godt op
De tre polske medarbejdere bor i en bolig i Brande fra mandag til torsdag hver uge. Om torsdagen kører de som regel hjem til Polen – ofte sådan, at de kører i de lastvogne, som er solgt til en stor polsk opkøber, der er Ejner Hessels største enkeltkunde i dette segment.
Sidste år nåede omsætningen i Ejner Hessels ophuggerafdeling helt op på 41 mio. kr., og allerede i de første seks måneder af 2007 har virksomheden passeret 30 mio. kr., så forventninger til året i år er skruet noget op i forhold til sidste år.