Højere vogntogsvægte og nye vogntogskombinationer stiller nye krav til koblingerne. VBG er mere end klar og har længe leveret til modulvogntog i Sverige, Finland og Holland
Af Finn Bjerremand
Når modulvogntogene kommer, vil det stille helt nye krav til leverandørerne, og her er det ikke mindst koblingsproducenterne, der skal være klar.
Vi har derfor forhørt os hos VBG i Ejby, som allerede har erfaringer på området.
Her siger salgschef Per Mikkelsen:
- Vi er mere end klar til modulvogntog. Vi har i flere år leveret produkter til modulvogntog i Sverige, Finland og Holland. Vi har derfor allerede i dag alle metoderne/formlerne til beregning af belastningsværdierne for de enkelte og den samlede kombination.
- Det giver sikkerhed for korrekt dimensionering af udrustning, og vi kan derfor også vejlede kunderne i den rigtige retning for det bedste udstyr, som også giver den bedste driftsøkonomi, siger han og peger på, at der formentlig vil blive stillet krav om at udrustningen skal være typegodkendt i henhold til EU94/20.
- Det vil også være det eneste rigtige at kræve, pointerer Per Mikkelsen, for det vil stille krav til os som producenter og sikre en tilstrækkelige styrke i udrustningen, og det vil ligeledes fastlægge hvem, der har ansvaret for det, nemlig producenten.
- Allerede i dag har vi mange henvendelser på netop dette område, og modulvogntog vil da også være på agendaen på vores kursusrække i september, tilføjer han.
Linktrailere
- Med hensyn til linktrailere vil en standard udrustning kunne anvendes. Der skal laves en beregning på det samlede vogntog, og resultatet på belastningsværdierne skal danne baggrund for valg af udrustning.
- Vi forsøger at ændre holdning til det at smøre en sættevognskobling generelt, og ser meget gerne at den korrekte type fedt og den rigtige metode ligeledes bliver indført på sættevognskoblinger til linktrailer. Vi har gennem de sidste to år med stor succes kørt test på fedt og smøremetoder, automatsmøring etc. hvor testene også har omfattet dollyer. Vi vil gerne bidrage til at dette område forbedres, og det kan vi kun gøre, hvis vi sætter fokus på området, siger han.
Den bedste bolt
VBG vil i oktober måned introducere en ny type fedt til smøring af sættevognskoblinger, som giver en optimal friktion ved anvendelse af en meget lille mængde fedt. Og omkring årsskiftet vil der komme et helt nyt system med automatsmøring.
På spørgsmålet om det kun er 57 mm. boltstørrelse som kan anvendes i påhængsvogns-koblingerne, er svaret, at der formentlig også vil kunne anvendes koblinger med 50 mm. bolt.
Det vil være beregningen af belastningsværdierne, som afgør valg af dimension, hvor der er mange fordele ved 57 mm, som der ikke er med 50 mm.
50 mm. koblingen har en stor ulempe: Den vil på grund af trækøjets udformning være svær at koble til og fra. 57 mm. vil derimod være det valg, som giver den højeste fleksibilitet og dermed også bedste driftsøkonomi.
Kærrekoblinger på trailere
- Der er ikke specielle krav ved sammenkobling mellem trailer og en kærre. Udrustningen skal være godkendt i henhold til EU94/20, men det er klart at det stiller nogle store udfordringer til os som udvikler og producerer udstyret, siger Vi ved alle at der er forskellige udformninger på chassisrammer på trailere, og det er ikke så enkelt at lave standardløsninger til disse som til f.eks. chassis på forvogne. Her ligger der også en stor udfordring for trailerproducenterne, siger Per Mikkelsen, som også vente mange spørgsmål om hvorvidt eksisterende chassiser kan klarer at få koblet en kærre efter.
- I dag er der udelukkende den mulighed, at man svejser en gavl på trailerchassiset, og det er der rent styrkemæssigt ingen mulighed for at få verificeret.
VBG tester i øjeblikket en ny type gavl til netop dette formål. Den skal boltes på, så man ikke ødelægger eventuel antirustbeskyttelse på trailerens chassis.
Felttest
Testen er en dynamisk test ude i felten, hvilket betyder, at produktet er 95 procent klar, og at der udelukkende vil kunne blive tale om mindre tidsforskydninger i forhold til planlægningen, inden dette nye produkt kan tilbydes, oplyser han og går opmærksom på, at der i det hele taget ligger en kæmpe opgave på området for at få klarlagt, hvilke køretøjer af det eksisterende materiel, som kan indgå i modulvogntogskombinationer.
Vi har talt en del om dette med bl.a. organisationen DTL og vi har, syntes vi selv, gode forslag til at få sat system på området, siger Per Mikkelsen.