23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fuld fart frem med motorer og komfort

Introducerer både to nye lastvognsserier og en ny superstærk V8motor

Introducerer både to nye lastvognsserier og en ny superstærk V8motor

Af Finn Bjerremand

Tyske MAN fornyr sig med to nye lastvognsserier og en helt ny V8 motor, der har været undervejs i et stykke tid.

TGA-serien der blev introduceret omkring årtusindeskiftet bliver nu afløst af de to nye serier TGX og TGS. Som læsere af Trans Inform nr. 8 nok har bemærket, så betragter jeg stadig MAN TGA som en moderne lastvogn, der jo også løbende er blevet opdateret.

Hvilket det store salgstal på mere end 250.000 stk. TGA over en syvårig periode jo er sikkert bevis på. Umiddelbart skulle man således ikke men, der var meget som kunne blive bedre.

Alligevel må jeg sige, at de to nye serier har vist det, bl.a. med et meget højt komfortniveau, som samtidig har et forbilledligt førermiljø. Det er ganske enkelt blevet bedre.

Tag blot en funktion som reguleringen af rattets stilling og højde, det sker nu ved et enkelt tryk på en knap i panelet lige til højre for ratstammen. Før skulle man finde knappen i bunden af førerhuset og så ramme den med hælen på venstre fod.

Hertil kommer, at MANs nye serier har fået et mere venligt look. Man har gjort meget ud af designet, og det er man sluppet særdeles godt fra.

De nye førerhuse, eller rettere opdaterede førerhuse, ser mere strømlinede og mindre voldsomme ud end forgængeren. MAN har tænkt meget på vindmodstand, derfor er førerhuset blevet mere aerodynamisk, hvilket også skal være med til at reducere brændstofforbruget væsentligt.

Indvendig er førerhuset også lige en tand bedre. Der er mere aflæggerplads og rum til dokumenter m.v.

Ved introduktionen, der fandt sted under flotte forhold på MANs eget slot i München, blev det nævnt, at kunderne ofte klager over manglende aflæggerplads.

I hele midterkonsollen lige bag forruden, er der lavet rum og udtræksskuffer af forskellig kaliber, så alt kan gemmes væk. Selv et specielt rum til solbriller er det blevet til.

Hertil kommer nyt musikanlæg i TGX med flere højtalere, der er placeret passende steder. Dertil kommer en subwoofer, der sidder bag passagersædet.

MAN lagde ved introduktionen ikke skjul på, at en af årsagerne til udviklingen af de nye modeller, er den store efterspørgsel efter chauffører. De tider, hvor man kan få fat i en chauffør, som vil køre i en discountlastvogn med lav specificering af udstyr og motor og førerhusniveau, er ved at være fortid.

Bedre vind

I forhold til TGA serien indeholder de to nye lastvognsserier 35 procent nye dele.

TGX serien er lastvognen til fjerntransport, national som international, mens TGS er lastvognen til bygge- og anlægskørsel, distribution og lignende.

TGS vil blive markedsført med førerhusvarianterne M, L og LX, mens TGX vil kunne leveres med enten XL, XLX og XXL førerhuset.

De nye TGX-førerhuse er f.eks. udstyret med flotte gardiner af stof, en lille detalje, som er med til at gøre førerhuset mindre sterilt. Støjen er der også gjort noget ved, selv om den i forvejen var på et lavt niveau.

Tilbage ved en prøvekørsel i 2000 af MAN TGA, konstaterede jeg, at der under kørsel var meget vindstøj oppe i rummene ude i hjørnerne over forruden. Dette har ændret sig betydeligt – selv om man ikke helt kan sammenligne efter blot en kort testkørsel, hvor man ikke helt kan afgøre, om vinden har haft en indvirkning.

Det er en ommer

MAN skal både roses og rises for sit nye spejlarrangement. De store sidespejle er blevet bygget sammen i et stort hus, som har den fordel, at man kan køre helt fra München til Haparanda i vinterføre uden at skulle gøre spejle rent, som en af MANs demodrivere udtrykte det.

Det er virkeligt godt og samtidig skulle det nye spejlarrangement have en bedre aerodynamik, som er med til at spare på brændstoffet. Spejlarrangementet giver et meget fint udsyn bagud og langt ud på siden af lastvognen. De nye lastvogne har desuden en smart funktion i spejlet, hvor man med et tryk på en kontakt, får spejlet til at dreje langt ud til højre. En funktion, der er god ved kørsel omkring hjørner. Efter kort tid går spejlet selv tilbage til positionen for kørsel lige frem.

Men der en bagside. Det store spejlarrangement med et stort helt hus, giver sammen med A-stolpen i højre side en meget stor død vinkel, hvor der kan være fare for, at en personbil kan gemme sig, hvis man holder lidt skråt for et kryds og skal se ud til højre side.

Volvo har tidligere haft et lignende problem med FH12 og 16 serierne. Det rettede man til en bedre løsning, hvor spejlhuset er delt i en øvre del og en underdel, som man kan kigge igennem, hvilket er med til at give større trafiksikkerhed.

Så om igen MAN – dette må ganske enkelt laves om hurtigst muligt.

Chef von Autobahn

Det var dog ikke bare to nye lastvognsserier, MAN introducerede men også en helt ny motorgeneration i form af den nye V8 motor, der er udviklet sammen med Liebherr. Den nye motor TGX V8 har været ventet længe, fordi den gamle V10 motor udgik ved introduktionen af Euro 4 sidste efterår. V10 motoren blev benyttet meget af blokvognstransportører i fireakslede MAN blokvognstrækkere med konverter, og der har lige som været et hul i programmet, fordi den største tilgængelige motor i den mellemliggende periode kun har været på 540 hk.

Den nye lastvognsserie TGX 18.680, der er udstyret med den meget potente motor kaldes ikke King of the Road men har i stedet fået tilnavnet Chef von Autobahn. Ingen skal heller ikke være i tvivl om, at det er en V8 – to store udstødningsrør kommer lige ud under SCR-katalysatorens venstre side, og i sideskørtet lige over er der et stort V8 skilt.

V8eren, der har en slagvolumen på 16,16 liter og bl.a. er udstyret med commonrail indsprøjtningspumpe samt to turboladere, leveres i to forskellige versioner. En til almindeligt brug med 680 hk/500kW og et drejningsmoment på 3000 Nm. Denne version er den største seriefremstillede lastvognsmotor i Euro 5 udførelse i dag, hvorfor tilnavnet Chef von Autobahn ikke er helt ved siden af.

Til brug for blokvognstrækkere med momentomformer, leveres den nye motor med begrænset moment på 2700 Nm. I denne version er der også visse ændringer på motoren, som bl.a. omfatter andre turboladere. Det nedsatte drejningsmoment skyldes, at man ikke p.t. er i stand til at klare mere moment i transmissionen, når der indsættes en WSK momentomformer.

SCR-katalysatorer fortsætter

På trods af alle forudsigelser fra MAN om, at der vil komme nye motorer, som ikke skal anvende SCR-katalysatorer, så ligger det fast, at alle nye TGS og TGX med enten D20, D26 eller TGX V8 benytter SCR-katalysator for at overholde Euro 5 normen.

Dermed skal der også anvendes AdBlue på samtlige Euro 5 lastvogne fra MAN i den kommende tid.

MANs motortteknikere lovede dog, at der vil blive lanceret Euro 5 versioner af D20 D26 motorerne op til IAA i Hannover til næste efterår, hvor de nye generationer skal kunne overholde Euro 5 uden SCR-katalysatorer og dermed uden AdBlue.

Men mon ikke vi så er et godt stykke inde i 2009, inden der vil kunne leveres nye MAN lastvogne, som kører uden AdBlue.

MAN starter dog inden længe med at levere 5000 stk. af denne nye type motorer til amerikanske Navistar.

På de nye lastvognsserier har MAN i øvrigt valgt at bygge brændstoftanken sammen med AdBlue-tanken, så man en stor tank ud i ét.

Optimal løsning

Det betragter jeg som en optimal løsning, der giver mindst mulig spildplads på opbygningen. Der er jo som regel for lidt plads på en trækker. Fire forskellige testkørsler efterlod et fremragende indtryk af de nye serier.

TGX V8 er selvfølgelig en oplevelse, selv om det ikke har nogen mening at prøvekøre en lastvogn med en 680 hk motor på 40 ton vogntogsvægt. Jeg håber inden så længe at kunne komme tilbage med en mere udførlig testkørsel af de nye serier.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078