Det vakte stor skuffelse i vognmandskredse, da det stod klart, at regeringen i sin skattepakke lagde op til endnu en forhøjelse af dieselafgifterne. Nu troede man netop, at man var kommet igennem med en forståelse for erhvervets vanskelige vilkår og politisk opbakning til en fremadrettet politik for vejgodstransport. Og så kom – næsten som en politisk refleks-handling - en dyr afgiftsforhøjelse.
Det fik DTL til at gå direkte i konfrontation med partiet Venstre, som tidligere havde kritiseret Socialdemokraterne for netop at foreslå forhøjelser af dieselafgiften. Det kalder DTL for utroværdigt
I HTS ser erhvervspolitisk direktør Michael Svane en afgiftsforhøjelse på diesel for en skat på mobilitet og advarer mod yderligere beskatning af et i forvejen afgiftstynget erhvervet – især når man betænker erhvervets store betydning for globaliseringen og langtidssikring af velfærden og regeringens egen satsning på globaliserings-tiltag. – Det er uklogt, fastslår han og mener, at afgiften enten bør fjernes igen eller ledsages af en form for kompensation.
Meget dyrt
DTL har beregnet af den foreslåede afgiftsforhøjelse allerede fra 2008 vil betyde ekstraudgifter for det danske transporterhverv på 50 mio. kr., og da skatteplanen løber frem til 2015 med årlige stigninger, vil den samlede regning blive på 1,8 mia. kr., vurderer DTL
- Vi undrer os over, at regeringen jagter transporterhvervet med nye afgifter, siger DTL direktør Erik Østergaard, som påpeger, at skattepakken rækker frem til 2015, og da dieselafgiften skal stige hvert år frem til 2015, vil den samlede ekstraregning til transporterhvervet i perioden løbe op i 1,8 milliarder kr.
Produktiviteten rammes
- Det går ud over konkurrence-evnen og produktiviteten. Transporterhvervet har brug for gode rammebetingelser og ikke endnu flere afgifter, siger han og nævner, at transporterhvervet i forvejen døjer med meget høje oliepriser og forhøjelsen af den tyske vejskat, som DTL har beregnet kommer til at koste de danske transportvirksomheder 30 mio. kr. om året.
Protesterne har dog ikke forhindret regeringen i at holde fast i afgiftsforslaget.