23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så godt kan det gøres - en oplevelse på landevejen

PowerShift i Actros 1848 er lidt af en drøm – det automatiserede gearskift gør vognen næsten fuldendt

PowerShift i Actros 1848 er lidt af en drøm – det automatiserede gearskift gør vognen næsten fuldendt

Af Finn Bjerremand

Det var en yderst positiv oplevelse at køre Actros 1848 med PowerShift gearkasse under hjemlige himmelstrøg.

Det automatiserede gearskifte i kombination med Telligent er med til at gøre vognen til enhver chaufførs drøm at køre i. Specielt hvis der skal køres fjerntransport på lange afstande i Syd- og Mellemeuropa med 40 ton vogntogsvægt.

Med et treakslet chassies vil den selvfølgelig også være velegnet til transport i det nordiske område med 48 ton vogntogsvægt.

Det er ikke første gang jeg har testkørt en Mercedes Actros med den nye PowerShiftgearkasse. Men de tidligere prøvekørsler har været i Tyskland med Actros 1844, der har en mindre motor. Og lige inden sommerferien prøvekørte jeg Axor i Tyrkiet.

Axor har også en motor, der ligger et stykke under 1848.

Trinvis indførelse

DaimlerChrysler har jo indført PowerShift gearkassen i trin hen over en længere periode, hvor Actros med de mindre motorer var den første. I 1848’eren skiller gearkassens adfærd sig ikke ud i forhold til de tidligere prøvekørte.

Den fungerer rigtig godt, og i kombination med Voith retarder, ACC (cruisekontrol med indbygget afstandsmåler) Hill-holder m.v., er det en rigtig god og komfortabel løsning, der absolut er med til at sikre en bedre trafikkultur.

Chaufføren kan nøjes med at koncentrere sig om at holde i rattet og navigere sikkert frem.

På teststrækningen i Danmark kørte vi også på – efter danske forhold – forholdsvis store bakker og her viste PowerShift sin kunnen.

Jeg holdt stille i bunden af en lang bakke og lod så vognen accelerere, mens den kørte op ad bakken og hastigheden bare steg. Gearskiftet sker helt perfekt uden ryk eller lignende. Sådan skal det være.

Selv om gearskiftet er automatiseret kan chaufføren dog alligevel godt træde til og hjælpe med at skifte gear lidt før, når man f.eks. når toppen af en bakke.

Gearkassens computer kan jo ikke se, at nu er man oppe, og der er faktisk penge at hente ved f.eks. at skifte op lidt tidligere. Brændstof er dyrt, og der kan reelt spares meget ved konsekvent at tænke i de baner.

V6 motor med 480 hk

Vognen er en Mercedes Axtros MPII 1848 LS udstyret med en V6motor af typen OM 501 LA, der har en topydelse på 350 kW/ 476 hk og et drejningsmoment på 2300 Nm ved 1080 omdrejninger i minuttet.

Motoren har en slagvolumen på 11,946 liter og er bl.a. udstyret med fire ventiler til hver cylinder, samt PLD indsprøjtning.

Vægten på motoren er 945 kg, og miljønormen Euro 5 overholdes ved hjælp af en SCR-katalysator, der kræver påfyldning af produktet AdBlue.

Gearkassen er af typen G281 PowerShift med 12 fremadgående trin og automatiseret gearskifte og er af egen produktion hos Mercedes.

12 trin er tilstrækkeligt. Jeg har ikke været ude for, at jeg har savnet et gear mere. Til en toakslet trækker med så potent en motor som denne, er det tilstrækkeligt.

Ingen klaustrofobi

Førerhuset er af typen MegaSpace, der er enhver chaufførs drøm, hvis man skal køre over lange afstande og ikke har behov for at skulle ud og ind af førerhuset hele tiden. Adgangen er i top via de fire trin, men skal man ind og ud mange gange i løbet af dagen, vil en normal Actros nok være at foretrække.

Det flade gulv er fint, og der er god stuveplads i førerhuset. Gode sæder og i det hele taget et godt førermiljø. Der er et fortrinligt udsyn gennem forruden. Instrumenterne er nemme at overskue og det vigtigste er samlet lige i synsfeltet foran føreren. Man får ikke nogen klaustrofobifornemmelser, der er god plads. Når det bliver sengetid, er der god adgang til begge køjer, og takket være det helt flade gulv er det let at komme rundt i førerhuset. Højden indvendig er hele 1,92 meter, så de fleste kan stå oprejst inde i Hele førerpladsen med cockpittet er forbilledligt lavet. Når man har slået armlænet med gearvælgeren ned på højre side af førersædet, har man gearvælgeren direkte i hånden, og dermed en direkte kontakt, hvis man f.eks. har brug for at gribe ind i kørslen.

Efter kørslen er startet, og det går ud af en landevej eller motorvej, er det bare et vip med stilken under højre side på rattet, så er både tempostaten med fast hastighed og nok så vigtigt, Telligentsystemet aktiveret. Det betyder at afstandsmåleren er aktiveret, og at bremserne automatisk træder i kraft ved en given hastighed lidt over den valgte marchhastighed.

Vigtigt frontkamera

Actros er også udstyret med både udstødningsmotorbremse og konstantdrossel, der sidder i toppen af motoren. Desuden er der også en Voith-retarder, så vognen er godt dækket ind, når det gælder bremser. Telligentsystemet holder rede på, hvornår de forskellige bremser skal træde i aktivitet under kørslen.

Styretøjet giver god føling med vejbanen, med en tydelig vejkontakt og styringen virker meget direkte. Affjedringen er i top og driftsbremsen virker hurtigt og kontant.

I stedet for et frontspejl er der installeret et frontkamera og en tilhørende skærm på stolpen i højre side. Skærmen sidder lige midt i synsfeltet og er en fantastisk god løsning.

På et tidspunkt kørte jeg i en større by med masser af cyklister. På et af billederne vil man kunne se, hvordan en cyklist næsten er skjult helt i spejlene og samtidig heller ikke kan ses gennem forruden eller sideruden i højre side. Man kan kun lige ane cyklisten i nærzonespejlet.

Men ser man på skærmen, der overvåger udsynet for højre forhjørne og fronten, ser man cyklisten ganske tydeligt. Samtidig vil man i det store spejl og vidvinkelspejlet kunne se en anden cyklist, der kører ved siden af vognen ud for drivakslen.

En oplevelse

Som tidligere nævnt var det en meget positiv oplevelse at køre Actros 1848 en enkelt dag på de danske veje. Mine tidligere bedømmelser af PowerShiftgearkassen med automatiseret gearskifte er i hvert fald blevet cementeret efter kørsel på dansk grund. Der er intet argument for at anskaffe sig en ny Mercedes Actros med andre gearkasseløsninger.

1848 er samtidig et stærk kort på hånden hos Mercedes. Denne version dækker det vigtige motorsegment over 450 hk og lige under de 500 hk. Det vil sandsynligvis blive den størrelse motorer, som vil finde indpas inden for de næste par år, også hos flåde-ejere - hvis de vel at mærke vil gøre noget for at tiltrække og fastholde kvalificeret arbejdskraft.

Er vognen udstyret med MegaSpaceførerhuset er det nok med til at gøre det endnu bedre. Mange chauffører er med de nye køre- og hviletider samt arbejdstidsregler tvunget til at holde længere stop undervejs og har derfor mere behov for god plads og gode forhold.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.096