Karsten Thygesen har netop overtaget familievirksomheden som tredje generation.
Af Lars Lassen
En helt ny bydel vokser i øjeblikket op på Sluseholmen i Københavns Sydhavn.
Det er her Trans Inform en tidlig morgen i august finder vognmand Karsten Thygesen i fuld sving med fjernbetjeningen til en 125 tonsmeter kran om halsen. Han er en af de vognmænd, der er med til at trække den høje gennemsnitsalder i vognmandserhvervet ned.
Karsten Thygesen, 37 år, har netop overtaget familievirksomheden fra faderen Palle Thygesen.
- Vi har arbejdet os frem imod et generationsskifte i en hel del år efterhånden. Det er ikke sådan noget man lige gennemfører over en dag. Nu er det hele endeligt faldet på plads, så jeg nu står som eneejer af Karl Thygesen & søn ApS, fortæller Karsten Thygesen.
Karl Thygesen & søn ApS, der har adresse i Herlev, kører i dag med fire kranlastvogne, hvoraf de to køres af henholdsvis Karsten Thygesen og Palle Thygesen, der fortsat kører i virksomheden, selv om han har overladt vognmandsstolen til sønnen.
Karsten Thygesen har startet arbejdsdagen med at hejse tag-isolering op på et 5-etagers byggeri. Isoleringen bliver leveret på andre lastvogne, og Karsten Thygesens opgave er alene at løfte de forholdsvis lette flamingoplader op på taget.
- Det er ikke særligt tit, jeg løfter noget, der er rigtigt tungt. Det er hovedsageligt tagdækkere, stilladsfirmaer, tømrerfirmaer og trælast, som vi kører og laver kranopgaver for, fortæller Karsten Thygesen i en pause mellem to læs, mens han skutter sig lidt i de korte bukser på en augustdag, der ikke er særlig sommerlig.
Lastvognsmekaniker
Vognmandskarrieren har ligget i kortene for Karsten Thygesen siden de unge år. Han begyndte allerede som stor knægt at gå til hånde i virksomheden.
- Jeg startede i virksomheden i foråret 1991 og har altså været her i godt 16 år. Jeg havde været i lære som lastvognsmekaniker og havde efter læretiden været ude og arbejde på et andet lille værksted bagefter. Så jeg fik lidt baggrundsviden om, hvad det er vi render og roder med. Så stoppede jeg som mekaniker, da jeg blev ansat i 1991.
- Her sprang jeg ind i den mindste lastbil, der var i firmaet på det tidspunkt. Det har hele tiden været meningen, at jeg skulle tilbage i virksomheden. Jeg gennemførte uddannelsen som lastvognsmekaniker for at prøve, hvordan det var ude i ’den virkelige verden’ og for at få en solid basisviden om lastbiler og teknikken. Det har jeg så haft rimeligt stor gavn af siden, siger Karsten Thygesen.
Han kører i dag i en Volvo FH12 med 520hk, 8X2 og tre styrende aksler, så man kan komme rigtigt godt omkring hjørnerne. Kranen er en Effer 1250 - 125 tonsmeter kran med flyjib og spil. Materielspecifikationerne var lidt mere beskedne, da Karsten Thygesen startede bag rattet.
- Det var kun en 14 tonsmeter Coma kran, hvis jeg husker rigtigt. Efter tre måneder fandt vi ud af, at den jo var lidt for kort. Så vi skiftede den ud med en 18 tonsmeter Copma kran med flyjib, spil og grab. Den kørte jeg så med et par år. Den var sådan set rigget til på samme måde som den her Effer 125 tonsmeter med spil og flyjib. Det var også lidt den samme kørsel, med hejsning af materialer til tagdækning og lignende. Den kunne bare ikke nå helt så langt, som den her, siger Karsten Thygesen og nikker mod toppen af flyjibben, der svæver fem etager oppe på den grå himmel.
Entreprenørkørsel
Familievirksomheden blev stiftet af Karsten Thygesens farfar Karl Thygesen.
- Det er tæt på at være 50 år siden, at min farfar Karl fandt på at købe en lastbil og begyndte at køre for de lokale. Sådan kunne man jo gøre det den gang, det er nærmest umuligt i dag.
- Så er det gået slag i slag frem til i dag. Før i tiden var det mere entreprenørkørsel og man kørte med en 9-10 biler. Min far var med fra han var 12-14 år og lå og rodede med biler, når han kom hjem fra skole. Han blev også uddannet mekaniker, så når han ikke kørte med dem, så lå han også og servicerede lidt på bilerne efter fyraften, så man slap for at sende dem på værksted. På et tidspunkt midt i 70’erne besluttede de sig for at skille sig af med de fleste af bilerne, så det kun var min far og min farfar, der kørte. Det var en kombination af, at branchen var præget af meget hård konkurrence, og så var byggeriet i krise. Samtidig tog det rigtigt meget tid, at have så mange biler og chauffører. Så på et tidspunkt besluttede de, at det nok var sjovere, hvis de kun var de to. Det var også her, at de begyndte at specialisere sig i krankørsel, som ikke var særligt almindeligt den gang, fortæller Karsten Thygesen.
Kunst på krogen
Satsningen på lastvognsmonterede kraner førte til en lidt speciel nicheforretning for Karl Thygesen & søn ApS. Palle Thygesen har over en årrække opbygget en betydelig ekspertise, når det gælder transport, flytning og opstilling af stenhuggerarbejder og skulpturer.
- Kørslen for stenhuggere og kunstnere er noget, som min far primært kører selv. Alle de opgaver han kan køre med den kran, han har på bilen, dem klarer han selv. Mange af de skulpturer, statuer og springvand, som man ser rundt omkring i Københavnsområdet, har vi været involveret i.
Et af de mest prominente eksempler er professor Bjørn Nørgaards vandskulptur ’Det genmodificerede paradis’, der sidste efterår blev indviet af Prins Henrik ude på Langelinie Allé ved Dahlerups Pakhus. En del af skulpturen ’Den genmodificerede havfrue’, står som sit verdensberømte forbillede udstillet på en sten ude vandet i Søndre Frihavns østre bassin.
Det store kunstværk blev oprindeligt bestilt til den danske pavillon ved EXPO 2000 i Hannover.
- Min far stod for transporten til Hannover og deltog i opsætningen nede i Tyskland i 2000. Der var omkring 50-60 tons i materialer. Da udstillingen var overstået, var han med til at pille skulpturen ned igen og kørte den til opmagasinering i København. Og han deltog i den endelige opsætningen ude på Langelinie, fortæller Karsten Thygesen.
175 tonsmeter
Den hastige udvikling inden for lastvognsmonterede kraner har sat sit præg på udviklingen af materiellet hos Karl Thygesen & søn ApS.
- Opgaverne er jo blevet større med årene og vi er naturligvis nødt til følge med kundernes ønsker. Når det gælder kranerne, så er vi bare fulgt med udviklingen og har skiftet til større og mere avancerede kraner i takt med udskiftningen af biler.
- Vi skal i gang med at opbygge en ny bil med en større kran. I uge 37 kommer der et nyt chassis vi skal i gang med. Det skal monteres med en 175 tonsmeter Effer-kran med flyjib og spil, der skal kunne nå op på 12 etagers byggerier. Med de nuværende 125 tonsmeter kan vi ”kun”nå på 10 etagers byggerier, fortæller Karsten Thygesen.
Men anskaffelsen af nyt materiel er ikke nogen simpel sag. De lange leveringstider fra lastvognsfabrikkerne komplicerer tingene yderligere.
- Det nye chassis blev bestilt i starten af året. Da jeg ringede og spurgte på en 4-akslet FH12 8X2 chassis fik jeg besked på, at Volvo ikke kunne levere før i begyndelsen af 2008. Men hvis jeg gik op til en 3-akslet FH16-model, så kunne de levere i løbet af et halvt års tid. Men opbyggeren er formentlig først klar til at levere den færdig kranlastbil gang i løbet af foråret, siger Karsten Thygesen.
Det er K.L. Kranservice i Gjørding, der står for opbygningen med forstærkninger til kran, frontstøtteben under førerhuset og støtteben i siderne og så monteringen af selve kranen og ladopbygningen. Men den 3-akslede FH16 skal også ombygges til en 4-akslet.
Det sker hos O.A. Opbyg i Karlslunde, hvor det indsættes en ekstra foraksel uden på forstærkningerne, så det bliver 4-akslet, inden det returnerer til K.L. Kranservice, der så kan montere kranen.
Om den lidt specielle arbejdsgang i projektet, siger Karsten Thygesen:
- Når opbyggeren modtager et nyt 4 akslet chassis fra fabrikken, så skal han først pille hjul, aksler og ophæng og styretøj af, før han kan gå i gang med at svejse forstærkningerne på. Alt det sparer vi ved at få den leveret som 3-akslet hos K.L.Kranservice. Der skal ikke bygges om på noget, der er monteret i forvejen. Så tilpasser de monteringen af den nye aksel hos O.A. Opbyg til de forstærkninger, der er lavet i forvejen hos K.L. På den måde håber vi, at resultatet bliver både bedre og det hele går lille smule hurtigere.
Karsten Thygesen står selv for indkøringen af nye kranlastvogne i virksomheden, da han ligger vægt på at finde ud af om alt fungerer som det skal og hvad, der eventuelt skal rettes så tidligt som muligt.
Stenhuggeri
Et nyt læs flamingoplader ankommer, og Karsten Thygesen koncentrerer sig om kranopgaven. Da den er overstået går turen videre til næste opgave, hvor der skal hejses vinduesglas over en bygning og ned i en atriumgård.
Men her betyder problemer med den gaffeltruck, der skal flytte godset ud foran bygningen, så Karsten kan få fat i det med kranen, at opgaven må udsættes.
Men det får ikke Karsten Thygesen til at sætte sig med hænderne i skødet indtil næste aftale i dagskalenderen. Han ’hugger’ i stedet en opgave fra faderen Palle Thygesen – naturligvis efter aftale på mobiltelefon.
En marmorskulptur skal flyttes fra en stenhuggervirksomhed på Sydhavnen til et byggeprojekt ude i Ballerup.
- Vi prøver hele tiden at få tingene til at flyde. Det sker forholdsvis tit, at der opstår forhindringer som denne, og så er alle bedste tjent med, at vi er fleksible og flytter lidt rundt på opgaverne, siger Karsten Thygesen.
En hurtig opringning til stenhuggeren bekræfter, at skulpturen er gjort klar til transport og 10 minutter senere er Karsten Thygesen i fuld gang med at læsse stenskulpturen, der skal indgå i et ’vandfald’.
Ferie i ny og næ
Karsten Thygesens to yngre søskende har ikke ønsket at overtage virksomheden.
- Min bror og lillesøster har aldrig arbejdet med i virksomheden. De har ikke haft interessen.
Det har hustruen Linda, som tager sig af virksomhedens administration.
- Linda sidder på kontoret derhjemme og klarer det meste af papirarbejdet. Vores regnskaber kører vi online hos et stort revisionsselskab, så vi kan bogføre og fakturere over internettet, fortæller Karsten Thygesen.
Parret har tre børn til sammen.
- Jeg har selv to fra et tidligere ægteskab, fortæller Karsten Thygesen.
Karsten Thygesen forventer, at den nye kranlastvogn med en Effer 850 med flyjib og spil, der bliver leveret i uge 39, skal være en udvidelse af flåden.
- Det er planen, at vi kommer til at køre med fem biler, fordi der er arbejde nok. Det gør jo heller ikke noget, at vi får en lille smule mere luft i dagligdagen. Så kan vi også nå at vedligeholde lidt på biler og kraner. Gå og smøre lidt selv, og holde øje med, hvad der skal laves. Jeg kan godt lide, at have overblik over bilernes stand. Så er det også lettere at planlægge vedligeholdelse og værkstedsophold. Men det har det været svært overhovedet at få tid til. Bare sådan noget som at køre ud og få vasket bilerne regelmæssigt, det har der ikke været tid til de sidste par år, hvor vi har ligget vandret.
Her ville det være rart, hvis man fik lidt mere tid til den slags. Der kunne måske også blive tid til en lille ferie i ny og næ. Min far kunne også godt trænge til en ferie, tror jeg, griner Karsten Thygesen.
- Det er ikke noget, han har gjort ret meget ved.