Opfordring til den nye transportminister fra bestyrelsesmedlem i FDL
- Så fik vi jo ny transportminister og godt nok med det, siger medlem af bestyrelsen i FDL, vognmand Jørgen Jensen til TTN.
- Mig bekendt hører også kommunikation ind under hans område og siden februar måned har vi, der kører i udlandet været afskåret fra at følge med i de hjemlige nyheder, fordi langbølgesenderen er blevet lukket ned. Derimod kan man på mellembølge høre nyheder kl. 06:00, 09:00, 12:00 og 23:00.
- Problemet er bare, at senderen ikke kan høres længere væk end ca. 150 km fra dansk grænse og lyden er ofte af svingende kvalitet. Langbølgesenderen derimod havde op til 10 gange så stor rækkevidde, påpeger han.
- Mange chauffører og andre med arbejde i udlandet savner muligheden for at holde sig orienteret, og jeg hører ofte, at det er et savn, udtaler Jørgen Jensen og tilføjer: - Måske det var noget for en minister at tage sig af, han er jo ikke så vidt jeg forstår ubekendt med vognmandsbranchen.
Og endnu en opfordring
Transportministeren bliver også spurgt om detaljerne i den tilpasning af vejnettet, som følger med modulvogntogene
- Hvordan kan det nu være, at man kan køre uledsaget med blokvogne på indtil 30 meters længde, og vindmølletransporter på over 50 meter på det samme vejnet, som nu skal tilpasses for at køre med kun 25,25 meter lange modulvogntog, spørger Jørgen Jensen.
- Er det ikke muligt allerede nu, og inden fremtidige arbejder udbydes i licitation at fremskaffe en oversigt over, hvor der påtænkes udført tilpasninger, og så få en vurdering af nødvendigheden, spørger vognmanden fra Juelsminde.
- Det kan jo ikke være rigtigt, at vi skal vente på den sidste tilpasning inden der gives grønt lys. Her tænker jeg også på infrastrukturudvalgets anbefaling af at modulvogntog skal kunne køre i hele landet. Skal hele Danmark tilpasses efter denne anbefaling, får vi jo aldrig modulvogntog.
Vi lader spørgsmålene om modul-tilpasning såvel som langbølgesenderens gå videre til Energi og Transportminister Jakob Axel Nielsen.