Den danske Scania-importør Scania Danmark A/S tager nu skarpt afstand fra markedsføringen af tilsætningsstoffet PD-5 til brug i dieselmotorer på bl.a. lastbiler
- Tilsætningsstoffet PD-5 markedsføres af virksomheden PD-5 Scandinavia ApS, som på sin hjemmeside fordrejer udtalelser fra Scania omkring PD-5’s virkning samt fejlciterer Scania Danmark A/S for udtalelser omkring andre lastbilimportørers garantibestemmelser.
PD5- Scandinavia ApS’ vildledende markedsføring har skabt usikkerhed omkring Scanias holdning til tilsætningsstoffet PD-5, som ifølge PD-5 Scandinavia ApS skulle kunne erstatte tilsætningsstoffet AdBlue ved drift af dieselmotorer, der er klassificeret efter Euro 4- og Euro 5-miljønormerne ved hjælp af den såkaldte SCR-teknologi (Selective Catalytic Reduction), lyder det fra Scania, som fastslår: PD-5 kan ikke erstatte AdBlue
Ulovlig anvendelse
Scania Danmark A/S tager på det kraftigste afstand fra PD-5 Scandinavia ApS’ påstand om, at PD-5 kan erstatte AdBlue ved drift af dieselmotorer med SCR-teknologi. AdBlue er et urea-baseret tilsætningsstof, der for at opnå korrekt virkning skal indsprøjtes i motorens udstødningssystem.
AdBlue kan således IKKE erstattes af PD-5 eller andre tilsætningsstoffer, der påfyldes køretøjets brændstoftank og indsprøjtes i motorens cylindre til forbrænding sammen med brændstoffet.
Samtlige Scanias SCR-motorer er klassificeret efter hhv. Euro 4- og Euro 5-miljønormerne ved tilsætning af AdBlue eller tilsvarende produkter, der skal opfylde normerne i DIN 70070. Ved manglende tilsætning af AdBlue bortfalder SCR-motorernes miljøklassificering, og de vil derfor være ulovlige at anvende, udtaler Scania.