Jernbanelobbyen i Tyskland har kørt propagandakanonerne i stilling i krigen mod modulvogntogene.
TNN kunne i går berette, at der var udbredt skepsis hos såvel transportkøbere og transportører over for modulvogntog. Det var konklusionen på en undersøgelse, som det godsbanevenlige ProgTrans havde foretaget.
Nu har organisationen Allianz pro Schiene, der repræsenterer jernbaneinteresser – angiveligt fået lov til at se en hemmelig rapport, som Forbundstrafikministeriet i Berlin skal have fået udarbejdet. Ifølge rapporten vil modulvogntog betyde, at meget store mængder gods flytter fra miljøvenlig transport på skinner til væsentligt mindre miljøvenlig transport på landevej.
- Studiet viser, at en landsdækkende tilladelse af kørsel med ’gigalinere vil betyde, at 125.000 monstertrucks vil rulle ud på det tyske vejnet, udtaler Allianz pro Schienes formand Norbert Hansen.
Dermed mener lobbyorganisationen, at enhver påstand om, at modulvogntogene vil føre til færre lastvogne, fordi to modulvogntog erstatter tre normale vogntog, er modbevist.
Rapporten anslår, at transportørernes omkostninger vil falde mellem 10 og 20 procent ved kørsel med modulvogntog.
Det tyske trafikministerium bekræfter, at der er foretaget et studie, men vil ikke kommentere indholdet, før forbundstrafikminister Wolfgang Tiefensee mødes med sine kolleger fra de tyske delstater på en national trafikministerkonference i oktober.