På initiativ af Anne E. Jensen, V, har EU-Parlamentets transportudvalg diskuteret sikre rastepladser for chauffører og problemerne med digitale tachografer med Kommissionen.
- Jeg har haft en god dialog med kommissær Barrot, og Kommissionen er på rette vej. Men det er vigtigt at understrege, at arbejdsbetingelserne for chaufførerne stadig er for dårlige. Derfor vil jeg også fremover arbejde hårdt for at sikre tilstrækkelig med sikre rastepladser - det skylder vi simpelthen chaufførerne, udtaler den danske EU-parlamentariker Anne E. Jensen.
Også problemerne med den digitale tachograf blev taget op.
Kommissionen anerkendte under drøftelsen med transportudvalget, at der vitterlig er problemer. Et af problemerne skyldes en forskel i målemetoden i de digitale fartskrivere kontra de analoge, som man hidtil har brugt.
- Indførelsen af disse digitale tachografer er konkurrenceforvridende i forhold til vognmænd med biler, der er indregistreret før 1. maj 2006. Ifølge branchen har biler med en digital tachograf op til 1 til 2 timer mindre køretid om dagen end en bil med analog fartskriver. Dette er simpelthen ikke godt nok, siger Anne E. Jensen.