Erhvervspolitisk direktør i HTS, Michael Svane, kalder Finanslovsforslaget en transportmæssig tynd kop te, men han savner ikke infrastrukturen i den sammenhæng. DTL er tilfreds med, at penge til modulvogntog er med.
- Set med transportøjne er finanslovsforslaget en skuffelse. Det er en overordentlig tynd kop te og trist, at man ikke kan se nogen aflejring af penge til at realisere eller støtte de godstransport-strategier, som vi er i gang med, siger Michael Svane, der peger på, at der heller ikke er sat penge af til kombi-terminaler og dermed heller ikke til den kombinerede transport.
Infrastrukturen
Han finder det ok, at der er sat penge af til katalysatorer til lastbiler og midler til klimatopmødet, men han deler ikke andres skuffelse over, at infrastrukturprojekterne ikke er medtaget på finansloven:
- Der er ingen grund til at kritisere, at der ikke er sat midler af til infrastrukturprojekterne. Her er der tale om så store milliard-investeringer, at vi som erhverv er bedst tjent med, at det spørgsmål tages op i selvstændige politiske forhandlinger. Der er jo tale om trecifrede milliardbeløb, som kræver noget ekstra. Der har hele tiden været lagt op til, at der skulle forhandles separat om infrastruktur-investeringerne efter, at infrastrukturkommissionen har fremlagt sit forslag.
Modulvogntog
DTL hæfter sig ved, at der er afsat 85 mio. kr. til vejændringer i forbindelse med modulvogntogsforsøget, som DTL håber på vil blive udvidet med yderligere 15 havne og transportcentre. Det kræver dog en øget bevilling. Samtidig glæder DTL-direktør Erik Østergaard sig over, at der fortsat årligt afsættes 100 mio. kr. fra 2007 til mindre anlægsforbedringer og vedligeholdelse inklusive 2 pct. realvækst i 2008-2012.
- Men grundlæggende venter de helt store investeringer jo på efterårets oplæg fra Infrastrukturkommissionen, hvor DTL arbejder stærkt for en bedre fremkommelighed, siger han og efterlyser en ramme fra 2008 på mindst 200 mio. kr. til den videre proces.
Af øvrige ønsker nævner DTL udarbejdelse af et digitalt vejkort, flere rastepladser, afgiftslettelse på biobrændstof samt penge til opretning af kombi-terminalerne.