23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grænser for firma-politikker

En moderne virksomhed overkommer mere end nogensinde. Både når det gælder produktivitet og handlekraft – ikke mindst inden for transportområdet. Kravene stiger hele tiden og det gør omgivelsernes og myndighedernes forventninger også. Rygepolitik, alkoholpolitik, senior-politik, miljøpolitik. Listen er lang. Men er det ved at blive for meget, er virksomhederne ved at blive snøret ind i for stramme tøjler. Vi spør’ bare. Lad os høre din mening

En moderne virksomhed overkommer mere end nogensinde. Både når det gælder produktivitet og handlekraft – ikke mindst inden for transportområdet. Kravene stiger hele tiden og det gør omgivelsernes og myndighedernes forventninger også. Rygepolitik, alkoholpolitik, senior-politik, miljøpolitik. Listen er lang. Men er det ved at blive for meget, er virksomhederne ved at blive snøret ind i for stramme tøjler. Vi spør’ bare. Lad os høre din mening

Af Finn Bruun

Vi skal snart have en politik-politik i virksomhederne. Mange synes at kravene til erhvervsvirksomhederne er ved at tage overhånd. De skal kunne håndtere alt lige fra socialt ansvar til senior-politik, etiske investeringer og omsorg. - Alt sammen smukt og velment, men hvornår skal vi få tid til at arbejde, spørger kritikerne?

De mener, at det efterhånden er med virksomhederne som med moderne forældre. De bombarderes med så mange ekspert-råd, at de til sidst mister overblikket.

Men hvornår er man progressiv, og hvornår er man navlepiller uden klar fokus på firmaets alfa og omega: bundlinjen. Kan man både blæse og have mel i munden.

Listen er lang

Det er nu blevet et lovkrav, at virksomhederne skal have en skriftlig ryge-politik, som er kendt for samtlige medarbejdere. Det accepteres uden videre de fleste steder, for erkendelsen af, at rygning også kan skade andre er udbredt i dag.

Samtidig er alkoholpolitik – som ikke er noget lovkrav – i stigende grad ved at blive almindeligt i mange transportvirksomheder. Det skyldes både virksomhedernes ønske om, at udvise ansvarlighed – det er jo også et trafiksikkerhedsspørgsmål – og viljen til at komme problem-medarbejdere til undsætning inden det går galt. Også stofmisbrug har man øje for.

Sundhed

Desuden er der en del virksomheder, som arbejder med en sundheds-politik, og større virksomheder er i stigende omfang begyndt at interessere sig for at skabe en senior-politik. Personalepolitik har jo været kendt i årevis, men den er blevet mere og mere omfattende i takt med, begreber som personalepleje er rykket højere op på rangstigen – ikke mindst i lyset af den nuværende situation med generelt mangel på arbejdskraft og akut behov for dygtige hoveder.

Miljø

Miljø-politik er et must for mange virksomheder, og i transportbranchen er det både vigtigt i forhold til kundernes forventninger, samfundets stigende krav og medarbejdernes ønske om at være en del af en god firma-adfærd.

Heri ligger også energipolitik, som ventes at få stigende betydning i den kommende tid, hvor klimaforandringerne er synlige og drama-egnede. Firmaerne forventes at have en energiplan.

Socialt ansvar

Socialt ansvar og integrationsarbejde er også oppe i tiden. Virksomhederne kan ikke længere opfatte sig selv som isolerede størrelser men må træde i karakter som en del af samfundet.

Det er også et krav, at man har en uddannelses-politik i firmaet, så der er styr på, om man følger med udviklingen og der er klarhed over hvad man gør med elever og lærlinge– og så er det naturligvis nødvendigt med en IT-politik.

Men hvad med sikkerhed, beredskab, lokalt engagement, firma-kultur og stress-politik.

Er det muligt at nå det hele. Er det en god investering at bruge kræfter på de mange udenoms ting, som måske og måske ikke giver bonus?

Vi sætter pris på at høre din mening. Og det gør andre med garanti også. Send en rask mail til fb@transporttidende.com

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126