23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Containerudfordring til danske havne

Væksten i godsmængderne i Østersøområdet vil kræver både nytænkning og udvidelse af kapaciteten på de danske containerhavne, selv om Danmark har en stærk udgangsposition

Væksten i godsmængderne i Østersøområdet vil kræver både nytænkning og udvidelse af kapaciteten på de danske containerhavne, selv om Danmark har en stærk udgangsposition

Af Lars Lassen

Selv om danske havne investerer milliarder i udbygningen af kapaciteten i disse år, så er det langtfra sikkert, at det er nok til at følge med efterspørgslen. Det kom frem på den konference som Århus Havn afholdt i sidste uge med containertrafikken i Østersøen som tema.

Både svenske Christopher Pålsson, Lloyds Register og norske Per Olaf Brett, Norske Veritas, spåede endnu højere vækstrater i Østersøområdet end det hidtil har været forventet.

Pålsson gav især Århus Havn en god chance for at få rollen som hub til Østersøen, hvor transittrafikken til især Rusland forventes at eksplodere frem til 2020.

- Århus ligger relativt tæt på åbent vand og er samtidig glimrende placeret rent geografisk. Containerterminalerne har ledig kapacitet, og der er muligheder for udbygning. Men Hamborg ligger meget tæt på, og Århus Havn har også problemer med forbindelserne til baglandet, sagde Christopher Pålsson.

Mange konkurrenter

Men det er altså langt fra givet, at væksten lander i de danske havne, fordi konkurrerende havne i Østersøområdet har et særdeles godt øje til det kraftigt voksende marked i regionen. Et faktum, der var særdeles tydeligt på deltagerlisten til konferencen. Her optrådte nemlig navne fra omtrent alle større havne i regionen, og flere af de store containerrederier havde også sendt repræsentanter.

Både Pålsson og Per Olaf Brett påpegede, at Århus Havn – trods meget flotte handling-tider på containerskibe – og andre skandinaviske havne kan forbedre effektiviteten og serviceniveauet markant ved at udvide åbningstiden til 24 timer i døgnet 365 dage om året. En effektivisering som oven i købet ikke kræver de store investeringer.

- Havne skal være åbne, når der er skib, sagde Per Olaf Brett.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.087