23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

C-MAX spiller max

Ford C-MAX i udstyrsvarianten Titanium hæver en hæderlig mellemklassebil op på et lidt højere niveau

Ford C-MAX i udstyrsvarianten Titanium hæver en hæderlig mellemklassebil op på et lidt højere niveau

Af Lars Lassen

Ford har markedsført C-MAX i flere år og det er naturligvis derfor Transport-Tidende har fået lejlighed til et gensyn med den flotte udstyrsvariant med tilnavnet Titanium. Et ganske fornøjeligt gensyn – ikke mindst fordi vi fik lejlighed til en solid testtur på godt 800 kilometer på snart sagt alle typer dansk asfalt.

Grundmodellen byder på glimrende køreegenskaber og de er naturligvis bevaret i C-MAX Titanium. Sammen med den kraftige 2-liters commonrail turbo diesel betyder det at C-MAX levere en både kompetent og sprælsk køreoplevelse.

Den 4-cylindrede diesel leverer 136 heste og et maksimalt drejningsmoment på 320 Newtonmeter, hvilket er rigeligt til både fuld nyttelast foran og bag ved krogen.

C-MAX glimrer ganske vist ikke ved en høj nyttelast, da den ligger under 600 kilo på næsten alle varianter. Men den maksimale tilladte anhængervægt ligger i omegnen af 1,5 tons for trafilere med bremser – uden dog kun omkring 740 kilo.

Varerumsvolumen i van-udgaven ligger på godt 1,6 kubikmeter.

Kollisionszoner

Titanium varianten byder på en del ekstraudstyr, som 17 tommer alufælge med flere eger, klimaanlæg med dobbeltzone og elektronisk temperaturkontrol, blåtonede ruder, elektrisk betjente sideruder med antiklem-funktion og global åbning/lukning, regnsensorstyret viskersystem, læderbeklædt rat og gearknop med designdetaljer i børstet aluminium. Der er desuden automatisk nedblændeligt bakspejl. Hertil kommer en række udstyr som findes i den mere beskedne Trend-version. Her skal blot nævnes en selvfølgelighed som elopvarmede sidespejle og tågeforlygter.

Der er naturligvis også tænkt grundigt på sikkerheden i C-MAX, lige fra det forstærkede karrosseri med indbyggede kollisions-zoner, til de seks airbags og ABS-bremser med automatisk fordeling af bremsekraften og bremseassistent. ESP er standard på personvognsudgaverne, men er besynderligt nok gjort til ekstraudstyr på van-udgaverne.

Når Ford – ganske fornuftigt – har gjort de elektroniske støtteben i ESP-systemet til standard på kassevognen Transit, så virker fravalget endnu mere besynderligt.

Panorama

Det vigtigste sikkerhedsudstyr sidder som bekendt stadig en halv meter bag rattet. En vågen og opmærksom chauffør har dog aldrig bedre overblik end det udsyn, som køretøjet tillader. Her glimrer C-MAX med panoramavinduer og smalle stolper. Den eneste lille bitte svaghed er de lidt små sidespejle.

Samlet set har C-MAX van rigtigt mange dyder og kun få lyder. Selv i denne kraftige motorversion er brændstoføkonomien ganske fornuftig med et ’blandet forbrug’ på 17,2 kilometer per liter. Vælger man de mere fornuftige 1,6 liters dieselmotorer, kryber det gennemsnitlige brændstofforbrug op over 20 kilometer literen ifølge brochuren.

Faktaboks:

Testbilen: Ford C-MAX 2.0 TDCi Van – Titanium

Motor: 4-cyl. commonrail diesel

Ydelse: 136 hk

Moment: 320 Nm.

Topfart: 200 km/t.

0-100: 9,6 sek.

Brændstoføk.: 17,2 km/l ved blandet kørsel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094